لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

مکرون: اگر پایگاه‌های سوریه از سلاح‌ شیمیایی استفاده‌ کنند آنها را بمباران می‌کنیم


آقای مکرون در گذشته نیز چنین تهدیدی را مطرح کرده بود ولی تاکنون روی تحولات جنگ داخلی سوریه تاثیر چندانی نداشته است.
آقای مکرون در گذشته نیز چنین تهدیدی را مطرح کرده بود ولی تاکنون روی تحولات جنگ داخلی سوریه تاثیر چندانی نداشته است.

رئیس‌جمهوری فرانسه روز دوشنبه ۲۱ اسفند گفت این کشور آماده است تا به هر پایگاه سوریه که از سلاح‌های شیمیایی منجر به مرگ غیرنظامیان استفاده می‌کند حمله کند.

امانوئل مکرون کمی پیش از آغاز مباحث سازمان ملل متحد در مورد سوریه، گفت دولت روسیه، از حامیان اصلی رژیم بشار اسد، برای تسهیل انتقال کمک‌های بشردوستانه به مناطق تحت کنترل شورشیان در غوطه شرقی اقدامات کافی انجام نداده است.

وی در یک کنفرانس خبری در هند در پاسخ به سئوالات مطرح در مورد جنگ داخلی سوریه گفت اگر «شواهدغیرقابل انکاری» در مورد مرگ غیرنظامیان بر اثر استفاده از سلاح شیمیایی پیدا شود فرانسه برای حمله آماده خواهد بود.

رئیس‌جمهوری فرانسه افزود: «روزی که ما در هماهنگی با متحدمان آمریکا شواهد غیرقابل انکاری به دست بیاوریم که خط قرمز زیرپا گذاشته شده و به طور مشخص از سلاح‌های شیمیایی با هدف کشتار استفاده شده است ما کاری خواهیم کرد که آمریکایی‌ها چند ماه پیش انجام دادند، در موقعیتی خواهیم بود که حملات هدفمند را انجام دهیم».

آقای مکرون در گذشته نیز چنین تهدیدی را مطرح کرده بود ولی تاکنون روی تحولات جنگ داخلی سوریه تاثیر چندانی نداشته است.

وی اظهار داشت: «ما اطلاعات خود را با اطلاعات کشورهای متحد مقایسه و تکمیل می‌کنیم ولی به صراحت می‌گویم که ما به طور مستقل از قابلیت‌های لازم برای شناسایی و حمله به هر نقطه‌ای که لازم باشد برخورداریم».

دولت سوریه در سال ۲۰۱۳ و پس از کشته شدن صدها نفر بر اثر استفاده از گاز مخرب اعصاب، برای پرهیز از حملات هوایی آمریکا پذیرفت با میانجیگری روسیه تمامی تسلیحات شیمیایی خود را تحویل دهد. آمریکا پارسال بار دیگر سوریه را به استفاده از سلاح‌ شیمیایی متهم و به اهداف مشخصی در این کشور حمله کرد.

از آن زمان واشینگتن بارها سوریه را متهم کرده که در حملات خود به مناطق تحت کنترل شورشیان از گاز کلر استفاده می‌کند. کلر به اندازه گازهای مخرب اعصاب مرگبار نیست و استفاده از آن برای مصارف غیرنظامی مجاز ولی به کاربردن آن به عنوان اسلحه ممنوع است.

با وجود مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای یک برقراری آتش‌بس ۳۰ روزه در سراسر سوریه، ارتش این کشور با حمایت روسیه حملات سنگین خود به غوطه شرقی را که از اواسط ماه فوریه آغاز شده ادامه می‌دهد.

امانوئل مکرون روز دوشنبه گفت: «در ساعات آینده این موضوع در سازمان ملل متحد مورد بحث قرار خواهد گرفت و نشان خواهد داد که میزان همکاری روسیه و در درجه اول و از همه مهمتر میزان همکاری رژیم سوریه و متحدان ایرانی آن ناکافی است».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر / ک.ر
XS
SM
MD
LG