لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

سوریه؛ گروه جیش‌الاسلام «هنوز دوما را تخلیه نکرده‌است»


کودک سوری در میان غیرنظامیانی که از شهر دوما خارج شده‌اند؛ ۱۳ مارس
کودک سوری در میان غیرنظامیانی که از شهر دوما خارج شده‌اند؛ ۱۳ مارس

بنا بر گزارش‌ها مذاکرات برای آن‌که شورشیان گروه جیش‌الاسلام اقدام به تخلیه دوما، در غوطه شرقی، کنند، به تعویق افتاده‌است. همزمان رسانه‌های دولتی روسیه می‌گویند نیروهای بشار اسد در حال افزایش قوا پیرامون این شهر هستند.

خبرگزاری آلمان به نقل از مدیر «موسسه امدادرسانی شام» در دوما گزارش داده‌است که «مذاکرات در حال حاضر توسط یک کمیته مردمی که از پزشکان و مهندسان و همچنین شماری از نیروهای نظامی داخل دوما تشکیل شده با نمایندگان روسیه در حال انجام است».

معاد البیدانی، ۱۲ فروردین ماه گفته است این مذاکرات «سخت است» و انتظار نمی‌رود در مدت کوتاهی به نتیجه برسد.

ساعاتی پیش از این خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، گزارش داده بود که خروج گروهی از شورشیان به همراه خانواده‌هایشان از شهر دوما آغاز شده‌است. به گزارش سانا این افراد را اعضای گروه «فیلق‌الرحمن» تشکیل می‌دهند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه نیز می‌گوید شماری در حدود ۱۳۰۰ تن از «جنگجویان، کنشگران و غیرنظامیان» برای ترک شهر اعلام آمادگی کرده بودند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید این نخستین بار است که گروهی از شورشیان، به‌شکل برنامه‌ریزی‌شده، خارج شده‌اند.

نمایندگان روسیه، پیش‌تر، با انجام مذاکراتی با دیگر گروه‌های شورشی در غوطه شرقی، به توافق‌هایی رسیده بودند و دوما، عملا واپسین منطقه‌ای‌ست که هنوز شورشیان آن را به‌طور کامل تخلیه نکرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید گروه جیش‌الاسلام امیدوار بود که با دولت اسد و نمایندگان روسیه به توافقی دست یابد که ادامه حضور این گروه در دوما را ممکن سازد، اما آن‌ها هر ساعتی که می‌گذرد، بیش از پیش با فشارهای فزاینده نیروهای دولتی و احتمال درگیری روبه‌رو می‌شوند.

روزنامه دولتی الوطن روز یک‌شنبه گزارش داده بود که «ارتش سوریه بر شمار قوایش در اطراف دوما افزوده و فشارها بر جیش‌الاسلام، برای این‌که توافق مصالحه را بپذیرد افزایش یافته‌است. همان مصالحه‌ای که طرف‌های دیگر در غوطه شرقی با آن موافقت کردند».

نیروهای شورشی تخلیه شده، به مناطق تحت کنترل شورشیان در ادلب فرستاده شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده‌است که نیروهای مسلح داخل دوما با «فشارهای» شهروندان این شهر نیز روبه‌رو شده‌اند و گروهی از آن‌ها در خیابان‌های شهر تجمع کرده و خواستار توضیحاتی شده‌اند. تجمع‌کنندگان همچنین خواستار آزادی زندانیانی که در دست گروه جیش‌الاسلام هستند، شده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها در حملات شدید به غوطه شرقی، توسط نیروهای دولتی سوریه که از حمایت روسیه و ایران برخوردار هستند، بیش از ۱۶۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند. شورشیان، نیروهای دولتی و حامیانش را متهم به استفاده از بمب‌های ناپالم و تسلیحات شیمیایی کرده‌اند. حکومت بشار اسد این اتهام‌ها را رد کرده و می‌گوید «صدها شورشی» در جریان حملات کشته شده‌اند.

ادامه کارزارهای نظامی در سوریه، با وجود اعلام آتش‌بس از سوی شورای امنیت، با انتقاد کشورهای غربی، ایالات متحده و نیز سازمان ملل روبه‌رو شده‌است. تحلیل‌ها نشان می‌دهد که هدف از کارزار شدید نظامی در غوطه شرقی، ایجاد کمربندی از مناطق تحت کنترل دولت، پیرامون دمشق، پایتخت سوریه بود.

جنگ داخلی سوریه، در اسفند ۱۳۸۹ پس از سرکوب شدید اعتراضات گسترده به حکومت بشار اسد، آغاز شد. این جنگ صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته‌است و بخش گسترده‌ای از مراکز اقتصادی، مدنی و حتی باستانی و فرهنگی سوریه را نابود کرده‌است.

برپایه گزارش‌های خبرگزاری آلمان، فرانسه، اسوشیتدپرس|ت.ت|
XS
SM
MD
LG