لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

ابراز نگرانی اردوغان از «حمله شیمیایی» سوریه در گفت‌وگو با پوتین


در طول مناقشه سوریه، روسیه حامی اصلی بشار اسد بوده و ترکیه از شورشیان خواستار سرنگونی اسد حمایت کرده است.
در طول مناقشه سوریه، روسیه حامی اصلی بشار اسد بوده و ترکیه از شورشیان خواستار سرنگونی اسد حمایت کرده است.

پس از انتشار گزارش‌ها در مورد یک حمله شیمیایی در منطقه تحت تصرف شورشیان سوریه در غوطه شرقی، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در تماسی تلفنی با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین، در این زمینه ابراز نگرانی کرده است.

گزارشی که خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه به نقل از منبعی در کاخ ریاست جمهوری ترکیه مخابره کرده، حاکی از آن است که آقای اردوغان با ابراز نگرانی در مورد حمله [شیمیایی] در منطقه دوما در غوطه شرقی، بر لزوم پیشیگیری از کشته شدن غیر نظامیان و نیز همکاری مشترک برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه تأکید کرده است.

دو کشور ترکیه و روسیه در طول مناقشه سوریه در دو سوی این مناقشه فعال بوده‌اند و در حالی که روسیه متحد اصلی بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به شمار می‌آید، ترکیه حامی شورشیانی بوده که به دنبال سرنگونی بشار اسد هستند.

در عین حال ترکیه در ماه‌های اخیر در همکاری نزدیک با روسیه و دیگر متحد اصلی بشار اسد یعنی ایران بوده تا توافقی برای برقراری صلح در سوریه حاصل شود. از جمله هفته گذشته رئیس‌جمهور ترکیه میزبان نشستی در مورد سوریه با حضور رؤسای جمهوری ایران و روسیه بود.

منبعی که خبرگزاری فرانسه از قول او خبر گفت‌وگوی تلفنی آقایان اردوغان و پوتین را مخابره کرده، همچنین یادآور شده که رهبران دو کشور از نتایج نشست هفته گذشته خود در مورد سوریه ابراز رضایت کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، ترکیه اخیراً به وضوح سیاست‌های مسکو در زمینه سوریه را به باد انتقاد گرفته است.

در مورد «حمله شیمیایی» اخیر در غوطه شرقی که گفته می‌شود روز شنبه روی داده، منابع امدادی از کشته شدن ده‌ها تن خبر داده‌اند، گرچه حکومت سوریه و متحد آن روسیه، وقوع چنین حمله‌ای را رد کرده‌اند.

وزارت خارجه ترکیه پیشتر تصریح کرده بود که ظن قوی دارد حکومت سوریه عامل این حمله است.

قرار است تا ساعاتی دیگر شورای امنیت سازمان ملل در مورد این «حمله شیمیایی» تشکیل جلسه دهد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG