لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۵

سناتور کاردین خواستار اقدام جهانی در پاسخ به «حمله شیمیایی» در سوریه شد


سناتور دمکرات بن کاردین
سناتور دمکرات بن کاردین

سناتور دمکرات بن کاردین، از اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، خواستار اقدام جهانی علیه روسیه و ایران، حامیان بشار اسد، در پی «حمله شیمیایی» در منطقه دوما در حومه دمشق شد؛ منطقه‌ای که شورشیان مخالف اسد در آن حضور دارند.

سناتور بن کاردین روز یکشنبه تأکید کرد که «تمامی نشانه‌ها حاکی از آن دارد که حمله تحت کنترل بشار اسد اتفاق افتاده» و افزود «حکومت اسد بدون پشتیبانی ایران و سوریه قادر به ادامه حیات نبود».

این عضو ارشد کنگره این حمله را نقض «معیارهای بین‌المللی» خواند و خواستار اقدام آمریکا و جامعه جهانی شد.

خبر وقوع «حمله شیمیایی» در دوما را ابتدا برخی سازمان‌های امدادی منتشر کردند. بنابر بیانیه مشترک «کلاه سفیدهای سوریه» و «انجمن پزشکی آمریکایی سوری»، در پی این حمله بیش از پانصد تن به مراکز درمانی مراجعه کردند که آثاری از قرار گرفتن در معرض عامل شیمیایی در بدن داشتند.

بنابر همین گزارش، شامگاه شنبه در این منطقه دست‌کم ۴۹ تن بر اثر حمله شیمیایی و شماری دیگر بر اثر بمباران کشته شدند.

در پی انتشار این خبر، شماری از کشورها حکومت بشار اسد را مسئول حمله شیمیایی معرفی کردند ولی سه کشور سوریه، ایران و روسیه اساسا وقوع حمله شیمیایی در این منطقه را تکذیب کردند.

دونالد ترامپ، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و حکومت ایران را به خاطر حمایت از بشار اسد، مسئول حمله شیمیایی به شهر «دوما» دانست، و اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که «شواهد» نشان می‌دهد مسئول این حمله شیمیایی «رژیم سوریه» بوده است.

ایران از حامیان اصلی حکومت سوریه در جنگ داخلی هفت ساله این کشور است و برای جلوگیری از سقوط رژیم بشار اسد، میلیاردها دلار به آن کمک کرده است.

ایران بارها حضور نظامی خود در سوریه را «مستشاری» توصیف کرده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، نیروهای ایرانی در سوریه در حمایت ازحکومت بشار اسد می جنگند و تهران علاوه بر نیروهای ارتش و سپاه پاسداران، شماری از شیعیان افغان و پاکستانی را در قالب «تیپ فاطمیون» و «لشکر زینبیون» به سوریه اعزام ‌کرده است.

خبرگزاری‌های بین‌المللی به نقل از دیپلمات‌ها گزارش دادند که شورای امنیت سازمان ملل در یک نشست اضطراری که احتمالاً عصر دوشنبه ۲۰ فروردین تشکیل خواهد شد گزارش‌ها درباره وقوع حمله شیمیایی در سوریه را بررسی خواهد کرد.

با استفاده از سی‌بی‌اس، رادیو فردا؛ف پ
XS
SM
MD
LG