لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۸

«۱۴ کشته از جمله نیروهای ایرانی» در حمله به پایگاه هوایی سوریه


پس از حمله موشکی به یکی از پایگاه‌های هوایی ارتش سوریه که بامداد روز دوشنبه صورت گرفت، گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه خبر داد که این حمله ۱۴ کشته به جا گذاشته که از جمله آنها نیروهای ایرانی متحد حکومت سوریه هستند.

در بیانیه این نهاد مستقر در لندن که رویدادهای جنگ سوریه را با تکیه بر گزارش شاهدان عینی دنبال می‌کند، آمده است که «دست کم ۱۴ نیروی نظامی در حمله به پایگاه هوایی تی-۴ کشته شده‌اند که در میان آنها نیروهای ایرانی نیز دیده می‌شوند.

مقام‌های ایرانی و رسانه‌های داخلی ایران هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند. رسانه‌های دولتی سوریه نیز که پیشتر از کشته و زخمی شدن شماری در این حمله خبر داده‌اند، جزئیاتی را در مورد تلفات این حمله یا هویت ایرانی برخی کشته‌شدگان ارائه نکرده‌اند.

پایگاه هوایی تی-۴ در مرکز استان حمص واقع است و با نام فرودگاه التیاس هم شناخته می‌شود.

آن طور که دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید، حضور نیروهای نظامی ایران و روسیه دو متحد کلیدی حکومت بشار اسد، و نیز شبه‌نظامیان حزب الله که مورد حمایت ایران هستند، در این پایگاه هوایی گزارش شده است.

در عین حال این نهاد ناظر بر تحولات جنگ سوریه تأکید کرده که نمی‌تواند تأیید کند چه کسی مرتکب این حمله شده است.

پیشتر پس از گزارش‌ها در مورد حمله هوایی اسرائیل به یک پایگاه هوایی سوریه در ماه فوریه، بهمن ماه، دیده‌بان حقوق بشر سوریه پایگاه تی-۴ را به عنوان هدف این حمله معرفی کرده بود.

اسرائیل که پیشتر از زبان مقام‌های ارشد نظامی و سیاسی خود تأکید کرده تثبیت حضور ایران در سوریه را برنمی‌تابد و برای دفاع از خود به هر اقدام لازم در خاک سوریه هم دست خواهد زد، تا کنون مستقیماً مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته گرچه رسانه‌های دولتی سوریه و نیز ارتش روسیه انگشت اتهام را در این مورد به سوی اسرائیل برده‌اند.

دست داشتن در حمله موشکی بامداد دوشنبه از سوی آمریکا و فرانسه هم رد شده است.

در این زمینه خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از چند مقام دولتی ایالات متحده انتساب این حمله به ارتش آمریکا را رد کرد. پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفته «در این بازه زمانی» حمله هوایی به سوریه انجام نداده و گزارش‌های رسانه‌های دولتی سوریه در مورد نقش آمریکا در این «حملات» را رد کرد.

سخنگوی ارتش فرانسه هم روز دوشنبه تأکید کرد که این کشور در حمله موشکی به پایگاه هوایی سوریه دست نداشته است.

این حمله پس از آن صورت گرفته که گزارش‌هایی در مورد حمله شیمیایی روز شنبه در منقطه دوما در حومه دمشق که شورشیان مخالف اسد در آن حضور دارند، منتشر شده بود. شورشیان دولت اسد را به این حمله متهم می‌کنند ولی هم دولت سوریه و هم متحد آن روسیه وقوع چنین حمله‌ای را رد می‌کنند.

هر دو کشور فرانسه و ایالات متحده نسبت به این حمله مشکوک شیمیایی واکنشی جدی نشان داده بودند، و از جمله در تماس تلفنی روز یکشنبه دونالد ترامپ و امانوئل مکرون، رهبران دو کشور ضمن محکوم کردن این حمله «سهمگین» تأکید کرده بودند که دولت بشار اسد «باید در قبال تداوم نقض حقوق بشر پاسخگو باشد».

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رویترز؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG