لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

جیش‌الاسلام برای تخلیه دوما با نیروهای دولتی سوریه «به توافق رسید»


بر اساس توافق‌های اولیه با حمایت روسیه، هزاران تن از مردم از دوما خارج شده بودند، اما مذاکرات و در نتیجه خروج از شهر اندکی بعد متوقف شد
بر اساس توافق‌های اولیه با حمایت روسیه، هزاران تن از مردم از دوما خارج شده بودند، اما مذاکرات و در نتیجه خروج از شهر اندکی بعد متوقف شد

رسانه‌های دولتی سوریه می‌گویند شورشیان گروه جیش‌الاسلام که کنترل شهر دوما در غوطه شرقی را در دست دارند بر سر تخلیه این شهر به توافق رسیده و نخستین گروه از آن‌ها نیز دوما را ترک کرده‌است.

این گزارش‌ها در روز ۱۹ فروردین و پس از آن منتشر شده که شورشیان، دمشق را متهم به حملات شیمیایی گسترده‌ای کردند. دمشق این اتهام را رد کرده‌است.

خبرگزاری روسی «ریا» به نقل از مقام‌های امنیتی که نام آن‌ها فاش نشده، می‌گوید شورشیان طی ساعت‌های پیش‌رو، در دو گروه اصلی، دوما را ترک می‌کنند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید اتوبوسی حامل ده‌ها تن از شورشیان و خانواده‌های آن‌ها به سوی مناطق تحت کنترل دیگر شورشیان در شمال سوریه حرکت کرده‌است. همزمان با آن نیز نخستین گروه از اسرایی که در دست جیش‌الاسلام بودند به نیروهای دولتی تحویل داده شدند.

خروج شماری از شورشیان و آزادی گروهی از اسرا، بخشی از توافقات مورد حمایت روسیه برای پایان دادن به محاصره و حملات نیروهای بشار اسد در غوطه شرقی‌ست. گروه‌های شورشی اصلی در دیگر مناطق غوطه شرقی، پیش‌تر با تخلیه مناطق تحت کنترل خود موافقت کرده بودند.

هفته پیش، بر اساس توافق‌های اولیه با حمایت روسیه، هزاران تن از مردم از دوما خارج شده بودند، اما مذاکرات و در نتیجه خروج از شهر اندکی بعد متوقف شد.

گزارش‌ها در مورد توافق جیش‌الاسلام برای خروج از دوما ساعاتی پس از آن منتشر شده که شورشیان نیروهای دولتی سوریه را متهم به «حملات شیمیایی گسترده» به این شهر کردند. دمشق این اتهام‌ها را رد کرده‌است.

انتشار گزارش‌ها و تصاویر، از جمله تصاویر کودکانی که هدف این «حملات شیمیایی» قرار گرفته‌اند با واکنش‌هایی روبه‌رو شده‌است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز یک‌شنبه ضمن محکوم کردن این «حملات»، روسیه و ایران را نیز در آن‌ها مسئول دانست و تاکید کرد «بهای سنگینی» برای آن پرداخت خواهد شد. ایران «اتهام» دست داشتن حکومت بشار اسد در این حمله را «توطئه آمیز» خوانده‌است.

جنگ داخلی سوریه، در اسفند ۱۳۸۹ پس از سرکوب شدید اعتراضات گسترده به حکومت بشار اسد، آغاز شد. این جنگ صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته‌است و بخش گسترده‌ای از مراکز اقتصادی، مدنی و حتی باستانی و فرهنگی سوریه را نابود کرده‌است.

با استفاده از رویترز، ریا، رادیو فردا|ت.ت|
XS
SM
MD
LG