لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۶

شورای امنیت درباره "حمله شیمیایی به دوما" نشست اضطراری برگزار می‌کند


۹ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی گزارش‌ها درباره «حمله شیمیایی در سوریه» درخواست نشست اضطراری کرده‌اند.
۹ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی گزارش‌ها درباره «حمله شیمیایی در سوریه» درخواست نشست اضطراری کرده‌اند.

خبرگزاری‌های بین‌المللی به نقل از دیپلمات‌ها گزارش دادند که شورای امنیت سازمان ملل در یک نشست اضطراری که احتمالا عصر دوشنبه ۲۰ فروردین تشکیل خواهد شد گزارش‌ها درباره وقوع حمله شیمیایی در سوریه را بررسی خواهد کرد.

پیشتر دو سازمان امدادی که در مناطق محاصره‌شده از جمله دوما فعالیت می‌کنند گزارش داده بودند که حمله شیمیایی شامگاه شنبه به اطراف شهر دوما به کشته شدن دست‌کم ۴۹ غیرنظامی منجر شده است.

به گزارش رویترز، درخواست تشکیل جلسه شورای امنیت را ۹ عضو از ۱۵ عضو این شورا، شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، لهستان، هلند، سوئد، کویت، پرو و ساحل عاج، ارائه کرده‌اند.

درخواست برگزاری این نشست در حالی مطرح می‌شود که روسیه همواره هر نوع قطعنامه‌ای علیه حکومت بشار اسد را در این شورا وتو کرده و آبان‌ماه گذشته برای دهمین بار از حق وتوی خود در دفاع از حکومت اسد استفاده کرد.

از سوی دیگر همزمان با درخواست برای تشکیل جلسه‌ای اضطراری درباره «حمله شیمیایی در دوما»، روسیه نیز خواستار تشکیل جلسه‌ای دیگر در همان روز دوشنبه شده است.

خبرگزاری ایتارتاس به نقل از فیودور استرژیژوسکی، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشته است: جلسه روز دوشنبه شورای امنیت که به ابتکار روسیه برگزار می‌شود به موضوع «تهدیدها علیه امنیت بین‌المللی» خواهد پرداخت و «پس از آن جلسه‌ای دیگر در شورای امنیت برگزار می‌شود».

روسیه به جزئیات «تهدیدها» اشاره‌ای نکرده اما خبرگزاری رویترز نوشته است درخواست مسکو پس از انتشار پیام‌های توئیتری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، مطرح شد که نوشته بود: «پرزیدنت پوتین، روسیه و ایران به خاطر حمایت از اسد حیوان مسئول‌اند و بهای سنگینی باید بپردازند».

ادامه بازتاب گسترده جهانی به «حمله شیمیایی در دوما»

خبر وقوع حمله شیمیایی در دوما را ابتدا برخی سازمان‌های امدادی منتشر کردند. بنابر بیانیه مشترک «کلاه سفیدهای سوریه» و «انجمن پزشکی آمریکایی سوری»، در پی این حمله بیش از پانصد تن به مراکز درمانی مراجعه کردند که آثاری از قرار گرفتن در معرض عامل شیمیایی در بدن داشتند. بنابر همین گزارش، شامگاه شنبه در این منطقه دست‌کم ۴۹ تن بر اثر حمله شیمیایی و شماری دیگر بر اثر بمباران کشته شدند.

در پی انتشار این خبر، شماری از کشورها حکومت بشار اسد را مسئول حمله شیمیایی معرفی کردند ولی سه کشور سوریه، ایران و روسیه اساسا وقوع حمله شیمیایی در این منطقه را تکذیب کردند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در یک رشته پیام‌ توئیتری، روسیه، ایران و حکومت بشار اسد را مسئول حمله شیمیایی خواند.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز ضمن محکوم کردن این رویداد نوشت: «رژیم اسد و متحدانش باید به این رفتار وحشیانه پایان دهند».

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «شواهد» نشان می‌دهد مسئول این حمله شیمیایی «رژیم سوریه» بوده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در بیانیه‌ای اعلام کرد از گزارش‌های منتشرشده درباره حمله شیمیایی در دوما و هدف قرار گرفتن غیرنظامیان در این حمله «یکه خورده است».

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، نیز ضمن «محکومیت شدید» حمله شیمیایی در دوما، کشورهای غربی را خطاب قرار داد و گفت: «پس چه زمانی سر بر می‌گردانید و این زنان و کودکانی را که در غوطه شرقی کشته می‌شوند خواهید دید؟»

پیشتر وزارت خارجه ترکیه گفته بود حمله به دوما «به احتمال بسیار زیاد» کار رژیم بشار اسد بوده است.

بوریس جانسون و ژان‌ایو لو دریان، وزیران خارجه بریتانیا و فرانسه نیز در بیانیه‌هایی جداگانه وقوع حمله شیمیایی در دوما را به شدت محکوم کردند.

با این حال وزارت خارجه سوریه چنین حمله‌ای را تکذیب کرد و انتشار آن را «نقشه کشورهای غربی برای مانع شدن از شکست تروریست‌ها» خواند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز استفاده ارتش سوریه از سلاح‌های شیمیایی را «ادعای غیرمنطقی و توطئه‌آمیز» خواند.

«توافق جیش‌الاسلام برای خروج از دوما»

ساعاتی پس از انتشار گزارش‌ها درباره حمله شیمیایی به دوما، روسیه اعلام کرد گروه «جیش الاسلام» با متوقف کردن فعالیت نظامی خود در دوما، حاضر شده‌ است که این شهر را ترک کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ژنرال یوری یفتوشنکو، فرمانده نظامیان روس در سوریه، عصر یکشنبه با اشاره به اتوبوس‌هایی که برای انتقال اعضای «جیش الاسلام» و خانواده‌هایشان آماده شده‌اند گفت: «همین توافق نشان می‌دهد که ادعای حمله شیمیایی صحت ندارد».

به گفته این نظامی روس، حدود یکصد اتوبوس برای انتقال هشت‌هزار عضو «جیش الاسلام» و حدود چهل‌هزار تن از بستگان آنها آماده شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، آسوشیتدپرس، آلمان، سانا، رادیو فردا / ج. /ک.ر
XS
SM
MD
LG