لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۱

مسکو از واشینگتن خواهد خواست که «از برجام کنار نکشد»


واسیلی نبنزیا (چپ)، نماینده روسیه در سازمان ملل در حال گفت‌وگو با نمایندگان چین و آمریکا در حاشیه یکی از نشست‌های شورای امنیت
واسیلی نبنزیا (چپ)، نماینده روسیه در سازمان ملل در حال گفت‌وگو با نمایندگان چین و آمریکا در حاشیه یکی از نشست‌های شورای امنیت

در ادامه واکنش‌ها به نظر منفی و انتقادات دولت دونالد ترامپ به توافق اتمی با ایران، نماینده روسیه در سازمان ملل روز جمعه ۲۴ شهریور، گفت که پیام مسکو به واشینگتن در جلسه هفته آینده کمیسیون برجام این خواهد بود که از برجام «کنار نکشید».

دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا بارها شدیداً از توافق اتمی موسوم به برجام انتقاد کرده و حتی گفته بود در صورت پیروزی آن را کنار خواهد گذاشت.

هرچند از زمان پیروزی او، این توافق هم‌چنان پابرجاست و دولت آمریکا نیز چند بار تاکنون پایبندی ایران به برجام آن را تأیید کرده، دولت آقای ترامپ هم‌چنان تأکید دارد که برخی رفتارهای مخرب و بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه با «روح» توافق هسته‌ای در تضاد است.

شواهدی که مقام‌های آمریکایی در مورد رفتارهای بی‌ثبات‌کننده و مخرب ایران عنوان می‌کنند، از جمله شامل «نقش ایران در تشدید درگیری‌ها در سوریه، یمن، عراق و لبنان»، و «حمایت از حملات به اسرائیل» است و آمریکا، ایران را «بزرگترین حامی تروریسم در جهان» می‌شناسد.

در این زمینه نماینده آمریکا در زمینه خلع سلاح بین‌المللی روز جمعه تأکید کرد که «اگر فعالیت‌های موشکی ایران را در نظر بگیرید، اگر حمایت آن کشور از رژیم بشار اسد در سوریه و کمک‌ها به حزب‌الله لبنان و گروه فلسطینی حماس و یا حمایت آنها از شورشیان حوثی یمن را در نظر بگیرید، به نظر ما ایران به هیچ وجه به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ پایبند نبوده است».

از سوی دیگر و به موازات این انتقادها، شرکای آمریکا در توافق اتمی یعنی دیگر اعضای گروه ۵+۱ به‌ویژه در هفته‌های اخیر تلاش کرده‌اند دولت آقای ترامپ را به ماندن در برجام ترغیب کنند و مزایای آن را به این دولت گوشزد کنند.

از جمله نخست‌وزیر بریتانیا روز پنج‌شنبه ۲۳ شهریورماه، در دیدار با وزیر خارجه آمریکا در لندن بر اهمیت توافق اتمی موسوم به برجام تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا، خانم می در دیدار کوتاهش با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، بر نقش مهم این توافق در «بازداشتن ایران از دستیابی به جنگ‌افزار اتمی» تأکید کرد.

در همین راستا اکنون واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل، نیز تأکید کرده است که در جلسه احتمالی هفته آینده در نیویورک مسکو به واشینگتن پیام خواهد داد که از برجام کنار نکشد.

او روز جمعه گفت: «این فقط پیام ما نیست، باقی شرکا و آنها که بیرون [از برجام] هستند نیز در تلاشند که همین پیام را برسانند».

مقصود نماینده مسکو از جلسه احتمالی هفته آینده، نشستی دیگر از کمیسیون برجام متشکل از گروه ۵+۱ به علاوه ایران است که احتمالاً در نیویورک برای گفت‌وگو درباره تحولات اخیر جمع خواهند شد.

وزیر خارجه ایران قرار است هفته آینده در کنار حسن روحانی رئیس جمهور، و در رأس هیئتی عالی‌رتبه برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به شهر نیویورک سفر کند.

انتظار بر این است که همچون سال گذشته در حاشیه این اجلاس نشستی هم درباره توافق اتمی ایران با گروه ۵+۱ موسوم به برجام برگزار شود و از آنجا که وزرای خارجه تمام کشورهای درگیر در این اجلاس حضور دارند این احتمال هست که نشست اتمی در سطح وزیر برگزار شود.

با این حال بر اساس گفته‌های دو مقام عالی‌رتبه از دولت ترامپ احتمالاً این نشست تحت تأثیر اولین سخنرانی دونالد ترامپ در سازمان ملل قرار خواهد گرفت که قرار است روز سه‌شنبه هفته جاری برگزار شود.

به گفته نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، و اچ‌آر مک‌مستر، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، تمرکز دونالد ترامپ در این سخنرانی بر دوستان آمریکا و دشمنان آمریکا خواهد بود.

خانم هیلی از کره شمالی و ایران به عنوان دشمنان آمریکا نام برده است.

هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل از روز سه‌شنبه، ۲۸ شهریور، با حضور سران اغلب کشورهای جهان در نیویورک آغاز به کار می‌کند و تا سوم مهرماه ادامه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG