لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۱

هشدار روسیه در مورد «شکاف» بیشتر در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی


روسیه پس از آن که موفق به جلوگیری از افزوده شدن قدرت «مقصریابی» به حوزه اختیارات سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نشد، روز سه‌شنبه در مورد وقوع شکاف و انشعاب در این سازمان هشدار داد.

وزیر خارجه روسیه نیز روز چهارشنبه گفت که کشورش اکنون «در حال تجزیه و تحلیل» روابط خود با این سازمان است.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، اوپی‌سی‌دبلیو، به عنوان یک نهاد دیدبان تاکنون تنها می‌توانست منطقه‌ای را که در آن حمله شیمیایی انجام شده شناسایی و تأیید کند، اما با این اختیار جدید، این سازمان می‌تواند عامل حمله را نیز مشخص و معرفی کند.

قدرت «مقصریابی» برای این سازمان روز ششم تیرماه امسال به تصویب رسید و روز سه‌شنبه، ۲۹ آبان‌ماه، در نشست این نهاد در لاهه هلند، بودجه ویژه این نقش جدید نیز تخصیص داده شد و به تصویب رسید.

پیشنهاد این اختیار جدید از سوی بریتانیا ارائه شد و هدف از آن شناسایی مقصران حملات شیمیایی و سمی مکرر در سوریه اعلام شده‌ است.

ایران و روسیه که از هم‌پیمانان حکومت سوریه هستند از رأی آوردن این پیشنهاد در روز ششم تیرماه انتقاد کردند و روسیه حتی گفت که اختیار جدید این سازمان را به رسمیت نمی‌شناسد.

روسیه با بریتانیا بر سر موضوع مسمومیت شیمیایی یک جاسوس سابق در خاک بریتانیا نیز درگیری سیاسی دارد.

سرگئی اسکریپال، سرهنگ سابق در سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه، که در پی جاسوسی برای آمریکا و حبس چند ساله در روسیه به بریتانیا پناهنده شده بود، اواسط اسفندماه ۹۶ همراه با دخترش یولیا با ماده‌ای ناشناخته مسموم شد.

پس از تصویب اختیار جدید سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، روسیه و چین خواستار تشکیل گروه ویژه‌ای برای بررسی قانونی بودن این افزایش اختیارات شدند که این درخواست نیز در نشست دیروز لاهه پذیرفته نشد.

ایران، سوریه، پاکستان، آفریقای جنوبی، فلسطین و کوبا از جمله اعضایی بودند که از این طرح روسیه و چین پشتیبانی کردند.

در پی این تحولات، به گزارش خبرگزاری فرانسه، گئورگی کالامانوف، معاون وزیر صنایع و بازرگانی روسیه هشدار داد که اکنون «اختلافی جدی» بین غرب و هم‌پیمانان روسیه در اوپی‌سی‌دبلیو به‌ وجود آمده‌ است.

الکساندر شولیگین، سفیر روسیه در هلند، نیز در این باره گفت که غرب «با سیاسی کردن این سازمان آسیب بزرگی به‌ بار می‌آورد».

روز چهارشنبه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در یک نشست خبری با اشاره به این تحول جدید گفت که کشورش باید این وضعیت جدید و مناسباتش با سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را تجزیه و تحلیل کند و تأکید کرد که «نباید در نتیجه‌گیری‌ها شتاب کرد» و گفت که باید به دنبال راهی بود «تا بشود این سازمان را نجات داد.»

به گزارش خبرگزاری روسی تاس، آقای لاوروف در این نشست خبری حتی طرف‌های غربی را متهم کرد که «با باج و رشوه دادن» این افزایش اختیارات را به کرسی نشانده‌اند، ادعایی که وی سند و مدرکی برای آنها ارائه نکرد.

منابع: خبرگزاری‌های ایتارتاس، اینترفکس و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG