لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶

انتقاد ایران و روسیه از اختیارات تازه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی


علیرضا جهانگیری، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی
علیرضا جهانگیری، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی

در حالی که با رأی‌گیری روز چهارشنبهٔ اعضای سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مقرر شد که «مقصریابی» نیز در حوزه اختیارات این سازمان باشد، ایران و روسیه از نتیجه این رأی‌گیری انتقاد کرده و روسیه حتی گفت که اختیار جدید این سازمان را به رسمیت نمی‌شناسد.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، اوپی‌سی‌دبلیو، به عنوان یک نهاد دیدبان تاکنون تنها می‌توانست در مورد تأیید استفاده از سلاح شیمیایی اظهار نظر کند اما با این اختیار جدید که روز چهارشنبه، ششم تیرماه، به تصویب رسید، این سازمان می‌تواند عامل حمله را نیز مشخص و اعلام کند.

پیشنهاد این اختیار جدید از سوی بریتانیا ارائه شد و هدف از آن شناسایی مقصران حملات شیمیایی و سمی مکرر در سوریه اعلام شده‌ است.

این پیشنهاد با وجود مخالفت روسیه و ایران، با ۸۲ رای مثبت و ۲۴ رای منفی، از حد نصاب دو سوم آرا نیز گذشت و تصویب شد.

با وجود این رأی‌گیری، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، روز پنج‌شنبه گفت که «چشم‌انداز آینده خود سازمان با ابهام زیاد روبه‌رو شده» و افزود که مسکو مشروعیت این سازوکار جدید را در اوپی‌سی‌دبلیو به رسمیت نمی‌شناسد.

مقام‌های روسی در روزهای اخیر نیز گفته بودند که این تغییر، «فراتر از مسئولیت» این نهاد است.

روز پنج‌شنبه ایران نیز به این امر واکنش نشان داده و علیرضا جهانگیری، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، در این زمینه گفت که «غرب با سیاسی کردن وظایف اوپی‌سی‌دبلیو زمینه انحراف در این سازمان را فراهم می‌کند.»

وی افزود: «متأسفانه کشورهای بانی ایجاد سازوکار، موضوع انتساب کاربرد سلاح‌های شیمیایی را در روند تهیه این پیشنهاد با اکثریت کشورهای عضو سازمان رایزنی نکرده و به پنج مورد درخواست اصلاحیه به طرح پیشنهادی‌شان پاسخ منفی دادند.»

علیرضا جهانگیری این‌ گونه اظهار نظر کرد که «متأسفانه این کنفرانس با تصویب این سازوکار سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را در معرض خطر جدی قرار داد.»

مخالفان حکومت بشار اسد در سوریه حکومت وی را به استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی علیه مخالفان متهم می‌کنند، اما وی و کشورهای هم‌پیمان او نظیر ایران و روسیه این اتهام را رد می‌کنند.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی قرار است به‌زودی گزارش خود را دربارهٔ ادعای حمله با گاز سارین و کلر در فروردین امسال به شهر دومای سوریه ارائه کند. پزشکان و امدادگران با مقصر شناختن دولت بشار اسد در این حمله، می‌گویند ۴۰ تن کشته شدند.

بریتانیا و روسیه بر سر موضوع استفاده از عامل شیمیایی در یک سوءقصد در خاک بریتانیا نیز دچار تنش در روابط هستند.

سرگئی اسکریپال، سرهنگ سابق در سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه، که در پی جاسوسی برای آمریکا و حبس چند ساله در روسیه به بریتانیا پناهنده شده بود، اواسط اسفندماه ۹۶ همراه با دخترش یولیا با ماده‌ای ناشناخته مسموم شد.

بریتانیا روسیه را در این امر مقصر می‌داند اما روسیه این اتهام را رد می‌کند.

در واکنش به این رویداد بریتانیا همراه با آمریکا، کانادا و متحدان اروپایی‌شان شماری از دیپلمات‌ها و مأموران اطلاعاتی روسیه را از خاک خود اخراج کردند. روسیه هم این کار را تلافی کرد.

سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی تأیید کرده ماده‌ای که باعث مسمومیت سرگئی اسکریپال و دخترش شد، ساخت روسیه است.

اما مسکو با تکذیب این اتهام، مدعی است که ماده به کار رفته در مسمومیت این دو، در کشوری دیگر ساخته شده است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، ایسنا، ایرنا و رادیوفردا/ پ.پ/ ف.دو

XS
SM
MD
LG