لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۷

سفیر اتحادیه اروپا در مسکو، پس از سه هفته به محل مأموریت خود بازگشت


مارکوس ادرِر، دپیلمات آلمانی از اکتبر سال گذشته میلادی به عنوان سفیر اتحادیه اروپا در مسکو آغاز به کار کرده بود.
مارکوس ادرِر، دپیلمات آلمانی از اکتبر سال گذشته میلادی به عنوان سفیر اتحادیه اروپا در مسکو آغاز به کار کرده بود.

سفیر اتحادیه اروپا در روسیه در کمتر از سه هفته پس از آنکه به دلیل تنش شدید میان دو طرف به مقر اتحادیه اروپا فراخوانده شده بود، به مسکو بازگشته است. این موضوع را یک سخنگوی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد تأیید کرده است.

روز جمعه دو مقام عالی‌رتبه اتحادیه اروپا که مایل به افشای نام خود نبودند، به خبرنگار رادیو اروپای آزاد در بروکسل گفتند که مارکوس ادرِر، سفیر اتحادیه اروپا در مسکو روز پنجشنبه ۱۲ آوریل، ۲۳ فروردین ماه، به محل مأموریت خود بازگشته است.

این موضوع را ساعتی بعد مایا کوتسیانچیچ، سخنگوی فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در گفت‌وگویی با رادیو اروپای آزاد تأیید کرد.

مارکوس ادرِر، دپیلمات آلمانی که از اکتبر سال گذشته میلادی به عنوان سفیر اتحادیه اروپا در مسکو آغاز به کار کرده بود، به دنبال تنش میان روسیه و اتحادیه اروپا بر سر مسمومیت شیمیایی به یک جاسوس دوجانبه سابق روس در بریتانیا فراخوانده شده بود.

سرگئی اسکریپال، جاسوس پیشین روس که در بریتانیا اقامت داشت، ۱۲ اسفند سال گذشته به همراه دخترش هدف مسمومیت شیمیایی قرار گرفت و روز پنجشنبه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تأیید کرد که ماده‌ای که باعث مسمومیت او شده، ساخت روسیه است. موضوعی که پیشتر بریتانیا هم بر آن تأکید داشت.

در روزهای ابتدایی فروردین امسال، مارکوس ادرِر سفیر اتحادیه اروپا در مسکو، به درخواست رهبران اروپایی و برای رایزنی در این مورد به بروکسل فراخوانده شد و اکنون خبر می‌رسد که او پس از نزدیک به سه هفته به محل مأموریت خود بازگشته است.

البته بازگشت آقای ادرِر به مسکو هنوز رسماً توسط اتحادیه اروپا تأیید نشده است.

مسمومیت آقای اسکریپال، به تنش میان روسیه و کشورهای غربی دامن زد و آمریکا، بریتانیا، ناتو و چندین کشور اروپایی، شماری از دیپلمات‌های روس را از خاک خود اخراج کردند. شمار دیپلمات‌های اخراج‌شده روس ۱۵۰ تن گزارش شده و این اقدام با مقابله به مثل روسیه همراه بوده است.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/ م.ا.
XS
SM
MD
LG