لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

اخراج ۶۰ دیپلمات آمریکایی از روسیه و تعطیلی کنسولگری آمریکا در سنت پترزبورگ


سرگئی لاوروف، روز پنجشنبه در مسکو و در حال اعلام واکنش روسیه به اخراج دیپلمات‌هایش از خاک آمریکا
سرگئی لاوروف، روز پنجشنبه در مسکو و در حال اعلام واکنش روسیه به اخراج دیپلمات‌هایش از خاک آمریکا

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد در واکنش به تصمیم آمریکا، ۶۰ دیپلمات آمریکایی را از خاک روسیه اخراج می‌کند و کنسولگری آمریکا در سنت پترزبورگ هم تعطیل می‌شود. وزیر خارجه روسیه گفت جان هانتسمن، سفیر آمریکا احضار شده و این تصمیم به طور رسمی به او ابلاغ شده است.

آقای لاوروف روز پنجشنبه و در یک کنفرانس خبری اظهار داشت: «همین لحظه که خبر را به شما می‌دهم، معاون وزیر خارجه سرگئی ریابکوف مشغول توضیح دادن جزییات به آقای هانتسمن، سفیر آمریکا است.»

سرگئی لاوروف گفته است: «ما همان تعداد دیپلماتی را که آمریکا از خاک خود اخراج کرد از روسیه اخراج می‌کنیم و کنسولگری آمریکا در سنت پترزبورگ هم دیگر اجازه فعالیت ندارد.»

آقای لاوروف بدون ارائه جزییات بیشتر گفته است: «واکنش ما به (این کار آمریکا) مساوی خواهد بود، ولی فقط به این کار محدود نمی‌شود.»

در واکنش به مسموم کردن یک جاسوس سابق روسیه و دخترش در سالزبوری در بریتانیا، لندن به آن واکنش نشان داده و ۲۳ دیپلمات روسیه را اخراج کرد. بریتانیا گفته روسیه پشت این حمله بوده است.

پس از آن، متحدان بریتانیا هم به همین ترتیب عمل کردند. جدی‌ترین واکنش از سوی آمریکا بود که ۶۰ مامور اطلاعاتی روسیه را اخراج کرد و کنسولگری روسیه در سیاتل را هم تعطیل کرد.

غیر از آمریکا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کانادا و سازمان آتلانتیک شمالی، ناتو، هم همین واکنش را نشان داده و شماری از دیپلمات‌های روسیه را اخراج کردند.

سرگئی اسکریپال، جاسوس مسموم‌شده روس، سال ۱۳۸۹ بین آمریکا و روسیه مبادله شده بود. به گزارش رسانه‌های بریتانیایی، سرهنگ اسکریپال، سپس در بریتانیا خانه‌ای خرید و ساکن این کشور شد.

او و دخترش یولیا که مشخص نیست اساسا چرا هدف حمله قرار گرفته، همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و گفته می‌شود شرایط‌شان وخیم است. خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه گفت یولیا از بخش مراقبت های ویژه خارج شده و حال او رو به بهبود است.

وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت: «به جان هانتسمن، سفیر آمریکا در روسیه ابلاغ کردیم که اگر آمریکا رفتار خصمانه خود علیه دفاتر نمایندگی روسیه در آمریکا را ادامه دهد، ما هم تصمیمات بیشتری خواهیم گرفت.»

به استناد به گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های اینترفکس و فرانسه، رادیو فردا؛ ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG