لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

فرماندار استان مرزی روسيه می‌گوید يک «گروه خرابکاری» اوکراين از مرز عبور کرده ­است


خودرویی در حال عبور از مقابل تابلوی صدمه‌دیده ورودی شهر بلگورود روسیه در جریان جنگ اوکراین
خودرویی در حال عبور از مقابل تابلوی صدمه‌دیده ورودی شهر بلگورود روسیه در جریان جنگ اوکراین

فرماندار استان بلگورود روسيه، در جوار مرز با اوکراين، روز دوشنبه اول خرداد گفت يک «گروه خرابکاری» اوکراين در ناحيه گرايورون از مرز عبور کرده ­است و نيروهای روسيه آن‌ها را وادار به عقب‌نشينی کرده­‌اند.

اما يک رسانه اوکراينی به نقل از سخنگوی اداره ضداطلاعات ارتش اين کشور گزارش داد که دو گروه مسلح از مخالفان حکومت روسيه به نام­‌های «لژيون آزادی روسيه» و «واحد داوطلبان روس» که هر دو متشکل از شهروندان روس هستند اين حمله را انجام داده­‌اند.

کانال «بازا» در شبکه اجتماعی تلگرام که با نهادهای امنيتی روسيه ارتباط دارد، تعدادی تصوير هوايی منتشر کرده است که ظاهرا حرکت يک خودرو زرهی اوکراينی به سوی گذرگاه مرزی در گرايورون را نشان می­‌دهد.

خبرگزاری روسی «ريا» از قول دميتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملين، گزارش داد که اين موضوع به اطلاع ولاديمير پوتين، رئیس‌جمهور روسیه، رسیده و اقدامات لازم برای بيرون راندن «خرابکاران» انجام شده ­است.

وياچسلاو گلادکف، فرماندار استان بلگورود، در یک کانال تلگرامی نوشت که واحدهای ارتش روسيه، مرزبانی، گارد رياست‌جمهوری و نيروهای اداره امنيت فدرال روسيه در اين عمليات شرکت داشتند.

او افزود که حداقل شش نفر مجروح و سه خانه و يک ساختمان دولتی آسيب ديدند.

کانال «بازا» در شبکه اجتماعی تلگرام گفت نشانه‌هايی از وقوع درگيری در سه دهکده کوچک در جوار جاده اصلی که به مرز روسيه ختم می‌شود مشاهده شده است. کانال تلگرامی ديگری به نام «بلگورود باز» نيز نوشت برق و آب در چندين روستای منطقه قطع شده است.

خبرگزاری­‌های بين‌المللی تاکنون نتوانسته‌اند صحت اين گزارش­‌ها را به‌طور مستقل تاييد کنند و ارتش اوکراين نيز در اين زمينه اظهارنظر رسمی نکرده ­است.

يک گروه مسلح از مخالفان حکومت تحت عنوان «لژيون آزادی روسيه» به رهبری ايليا پونومارِف که در اوکراين مستقر است و می‌گويد برای سرنگونی ولاديمير پوتين در داخل خاک روسيه فعاليت می‌کند، در توئيتی نوشت که شهرک مرزی «کوزينکا» را کاملا آزاد کرده و واحدهای پيشقراول اين گروه به شهر «گرايورون» مرکز اين ناحيه رسيده­‌اند.

اين گروه در توئيت ديگری همراه با انتشار ويدئويی از پنج شبه­‌نظامی به­‌شدت مسلح نوشت: «به پيش! روسيه آزاد خواهد شد.»

يکی از شبه­‌نظاميان در اين ويدئو می‌گويد: «ما مثل شما روس هستيم. می­‌خواهيم فرزندان ما در صلح بزرگ شوند. زمان آن فرارسيده که به ديکتاتوری کرملين پايان دهيم.»

ميخائيلو پودولياک، مشاور رئيس­‌جمهور اوکراين، در توئيتر نوشت: «اوکراين حوادث و وضعيت در استان بلگورود را با دقت دنبال می‌کند ولی در اين حوادث هيچ دخالتی ندارد. همه می­‌دانند که در هر انبار تسليحاتی روسيه تانک فروخته می­‌شود و گروه­‌های چريکی مخفی متشکل از شهروندان روسيه هستند.»

رسانه اوکراينی «هرومادسکی» به نقل از سخنگوی اداره ضداطلاعات ارتش اوکراين نوشت: اين عمليات، يک «منطقه امن» ایجاد خواهد کرد که موجب حفاظت از خاک اوکراين در برابر حملات احتمالی روسيه می‌شود.

سخنگوی کاخ کرملين گفت هدف اين عمليات منحرف‌کردن توجه از تصرف کامل شهر باخموت توسط ارتش روسيه است.

آقای پسکوف به رسانه­‌های روسيه گفت: «ما به خوبی می‌دانيم که هدف اين اقدام منحرف‌کردن توجه از شهر باخموت و کاستن از هزينه سياسی سقوط اين شهر برای حکومت اوکراين است.»

در اوايل ماه مارس نيز اداره امنيت فدرال روسيه گزارش داد که يک گروه مسلح به ناحيه مرزی بريانسک در جوار مرز با اوکراين رخنه کرده ­است.

در ويدئوهايی که آن زمان در شبکه­‌های اجتماعی منتشر شد گروه مسلحی که خود را «واحد داوطلبان روس» می‌ناميد مسئوليت اين عمليات را بر عهده گرفت.

«واحد داوطلبان روس» ماه اوت پارسال توسط دنيس کاپوستين، يک ملی­‌گرای روس که در اوکراين مستقر است تشکيل شد و روز ۱۷ ماه مه در کانال تلگرام خود اعلام کرد که با «لژيون آزادی روسيه» متحد می‌شود.

«واحد داوطلبان روس» در چندين جبهه دوشادوش نيروهای اوکراينی با ارتش روسيه جنگيده و مدعی است که از ماه مارس تاکنون حداقل سه عمليات رخنه در ناحيه مرزی «بريانسک» انجام داده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG