لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

روسیه مدعی «تصرف کامل» باخموت شد؛ زلنسکی رد کرد


مزدوران گروه واگنر بر روی ویرانه‌های شهرک باخموت
مزدوران گروه واگنر بر روی ویرانه‌های شهرک باخموت

رئیس جمهور اوکراین روز یک‌شنبه ۳۱ اردیبهشت به‌طور صریح اعلام کرد که نیروهای روسیه شهر باخموت را «تصرف نکرده‌اند» و به این ترتیب، تردیدها در مورد اصرار مسکو بر سقوط شهر شرقی اوکراین قوت گرفته است.

ولودیمیر زلنسکی که برای حضور در اجلاس «گروه هفت» به هیروشمای ژاپن سفر کرده است، در پاسخ به خبرنگاری که دربارۀ وضعیت این شهر پرسیده بود گفت: «باخموت تا امروز توسط فدراسیون روسیه تصرف نشده است.»

او تأکید کرد: «ما مردم را به حال خود رها نمی‌کنیم تا بمیرند» اما ضمناً «نمی‌توانم جزئیات فنی عملیات نیروهای‌مان در باخموت را با شما در میان بگذارم».

آقای زلنسکی این‌بار از طریق مترجم به پرسش خبرنگاران پاسخ داد اما پیشتر در اوایل روز یک‌شنبه، وقتی از او دربارۀ وضعیت باخموت سوال شد، به زبان انگلیسی گفته بود که به باور او، این شهر به دست نیروهای روسیه افتاده است.

رئیس جمهور اوکراین افزوده بود: «باید درک کنید که چیزی باقی نمانده؛ آن‌ها [نیروهای روسیه] همه‌چیز را ویران کرده‌اند» و او گمان نمی‌کند که نیروهای اوکراینی دیگر تسلطی بر باخموت داشته باشند.

زلنسکی وضعیت کنونی باخموت را به ویرانی هیروشیما در جریان جنگ جهانی دوم تشبیه کرده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید وضعیت پرابهام جنگ در شرق اوکراین، تأیید وضعیت تهاجم نظامی روسیه را ناممکن کرده است و در این میان، مجموعۀ اظهارات مقام‌های اوکراینی و روس بر سردرگمی‌ها پیرامون این موضوع افزوده است.

رئیس‌جمهور اوکراین برای تضمین دریافت تجهیزات نظامی بیشتر از هفت کشور صنعتی گروه «جی-۷» به ژاپن سفر کرده است.

ابتدا فرمانده سازمان نیروهای مزدور «واگنر» ظهر روز شنبه ۳۰ اردیبهشت، «تسلط کامل» نیروهایش بر باخموت را با به اهتزاز درآوردن پرچم روسیه اعلام کرده بود.

ییوگنی پریگوژین در ویدیویی که در کانال تلگرامی این گروه منتشر شد، در کنار نیروهای تحت فرمان خود و تلی از ساختمان‌های ویران شده، در شرایطی که طنین انفجار از دور نیز به گوش می‌رسید، «هزیمت» نیروهای اوکراین را خبر داد.

پس از او، وزارت دفاع مسکو بامداد ۳۱ اردیبهشت این امر را رسماً خبر داد اما فرماندهی نیروهای شرق اوکراین تا پیش از اظهارات آقای زلنسکی، از دست دادن کنترل باخموت را رد کرده و از ادامه «نبردهای سنگین» نیروهای اوکراینی سخن گفته بود.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود در خصوص کنترل کامل باخموت، به آرتیوموفسک، نامی که در زمان اتحاد جماهیری شوروی سوسیالیستی برای این شهر به کار می‌رفت، اشاره کرده است. آرتیوموفسک یک انقلابی بلشویکی بود که شوروی نامش را بر این شهر نهاده بود.

بنابرآخرین گزارش‌ها از مسکو، ولادیمیر پوتین نیز روز یک‌شنبه «پایان عملیات آزادسازی آرتیوموفسک» را به «یگان‌های تهاجمی واگنر و همچنین به یگان‌های نیروهای مسلح روسیه تبریک گفت».

نبردهای سنگین میان مدافعان اوکراینی برای جلوگیری از کنترل روسیه بر باخموت، شهرکی مهم در شرق اوکراین، از هشت ماه پیش آغاز شد و روسیه در ادامه، مزدوران سازمان «واگنر» را نیز برای یاری، وارد کارزار کرد.

این شهر از نظر تدارکات و تقویت پشتیبانی نیروهای اوکراینی در سایر جبهه‌های جنگ اهمیت زیادی داشت و ولودمیر زلنسکی دو ماه پیش گفته بود سقوط باخموت می‌تواند موضع روسیه را تقویت کند.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، سقوط باخموت ضربه به اوکراین محسوب می‌شود و مزایای تاکتیکی برای روسیه خواهد داشت اما با این حال در نتیجه جنگ، تعیین‌کننده نیست زیرا روسیه هنوز باید بخش‌های دیگری از سرزمین‌های دونتسک را که در دست اوکراین است و در مناطقی از آن اوکراینی‌ها مواضع دفاعی مستحکمی دارند، اشغال کند.

باخموت تا پیش از لشکرکشی روسیه به شرق اوکراین در ۱۴ ماه پیش، با داشتن حدود ۸۰ هزار تن جمعیت، یک مرکز مهم صنعتی با معادن نمک و گچ بود.

روسیه پس از تسلط سریع بر منطقه «سولدار» در شمال باخموت، در ادامه کنترل کامل این شهرک با دفاع سرسختانه نیروهای اوکراینی روبهه‌رو شد و از آن‌جا که با ضدحمله‌های اوکراینی در سایر نقاط مهم در جبهه‌های شرقی و جنوبی روبرو شد، از دامنه حملات در باخموت کاست.

در این وضعیت، ییوگنی پریگوژین که با انتقاد آشکار از عملکرد مقامات ارشد نظامی روسیه، برای تقویت نفوذ خود بر کرملین تلاش می‌کرد، نیروهای سازمان خود را وارد کارزار کرد.

فرمانده «واگنر» گفته بود نیروهایش در باخموت نه تنها با نظامیان اوکراینی، که «با دیوان‌سالاری روسیه هم جنگیدند».

شمار تلفات روسیه و اوکراین در نبرد هشت‌ماهه بر سر باخموت هنوز معلوم نیست اما هر دو طرف تجهیزات نظامی و مهمات سنگین را در راستای اهداف نظامی خود به کار گرفتند که به گفته تحلیلگران نظامی، دهه‌ها در هیچ نبردی سابقه نداشت.

جو بایدن و سایر سران «گروه هفت» در اجلاس سه روزه خود در ژاپن، در حالی که ولودمیر زلنسکی نیز از روز شنبه برای دیدار با آن‌ها به محل اجلاس رسیده بود، بر ادامه حمایت تسلیحاتی از اوکراین تأکید کردند و تحریم‌ها علیه روسیه را افزایش دادند.

روسیه روز شنبه به غرب هشدار داد که اگر جنگنده‌های اف-۱۶ نیز به اوکراین بدهد، خود کشورهای غربی با «مخاطراتی عظیم» روبه‌رو می‌شود.

با استفاده از خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، رویترز، اسپوتنیک، گاردین و رادیو فردا؛ ف.ر / پ.پ-آ.ت.
XS
SM
MD
LG