لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

نامه نظامیان روس به ژنرال‌ها: ما را به یک «جنگ بی‌حاصل» فرستاده و «گوشت دم توپ کرده‌اید»


روسیه آمار تلفات ارتش این کشور در جنگ اوکراین را محرمانه نگه داشته است
روسیه آمار تلفات ارتش این کشور در جنگ اوکراین را محرمانه نگه داشته است

نظامیان روس در نامه‌ای که به نظر می‌رسد در ده ماه یورش ارتش روسیه به اوکراین، بی‌سابقه باشد، خطاب به ژنرال‌های خود نوشته‌اند که ما را به «یک جنگ بی‌حاصل» فرستاده و «گوشت دم توپ کرده‌اید».

شبکه تلویزیونی آمریکایی سی‌ان‌ان روز سه‌شنبه ۱۷ آبان این نامه را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، نامه یاد شده توسط تفنگداران دریایی روسیه در یگان شماره ۱۵۵ مستقر در جبهه‌های شرق اوکراین نوشته شده و تاکید دارد که ژنرال‌ها، سربازان را راهی نبردهای بیهوده کرده و شمار کشته‌ها و زخمی‌ها بسیار زیاد است.

نظامیان روسیه نوشته‌اند که فقط در یک یگان ۳۰۰ نفری در نبردی در دونتسک که بیهودگی آن از قبل روشن بود، سربازان زیادی کشته و زخمی‌ شده، نیروهای زیادی ناپدید شدند و ۵۰ درصد تجهیزات نظامی یگان نیز منهدم شد. دونتسک یکی از چهار استان اشغالی اوکراین از سوی نظامیان روس است.

سربازان نوشته‌اند که فرماندهان‌شان یکی از عملیات جنگی پرتلفات را تنها برای خوشایند والری گراسیموف، رئیس ستاد ارتش روسیه، عملی کردند. آن‌ها افزودند که فرماندهان از بیم عواقب عملکرد ناکام خود، حقایق میدانی را به مسکو گزارش نمی‌دهند.

وزارت دفاع روسیه وجود نامه تفنگداران شاکی روس را رد نکرد اما مدعی شد که شمار تلفات بسیار کمتر است و «تنها یک درصد» از نیروهای اعزامی به این بخش از جبهه‌ها کشته شده‌اند.

اوکراین در دوره اخیر پیشرفت‌های زیادی در جبهه‌های میدانی داشته و شکست‌های سختی را از جمله در استان خرسون متوجه نظامیان روس کرده است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، جمعه گذشته تخلیه بخش‌هایی از خرسون را تایید کرد.

روسیه در ده ماهی که از تجاوزش به خاک اوکراین می‌گذرد، شمار کشته‌ها، مجروحان و خسارات وارده به ارتش خود را در ردیف اسرار به‌شدت محرمانه حفظ کرده است، اما ارزیابی می‌شود که همزمان با تجهیز نظامیان اوکراینی به سلاح‌های پیشرفته‌تر غربی و ادامه روحیه قوی آن‌ها برای دفاع از کشور در برابر تجاوز روسیه، شمار تلفات در میان سربازان روس بسیار زیاد باشد.

بسیج نیروهای ذخیره ارتش روسیه نیز این احتمال را تقویت کرده است.

ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، این هفته از جامعه جهانی خواست راهکارهایی در پیش بگیرد که روسیه وادار شود وارد «مذاکراتی صادقانه» برای پایان جنگ شود.

روزنامه «واشینگتن پست» در آغاز هفته جاری فاش کرد که مقامات آمریکایی در اظهارات خصوصی به آقای زلنسکی هشدار دادند که در صورت عدم تمایل به مذاکره با روسیه، ممکن است غرب در حمایت از اوکراین «دچار خستگی» شود.

XS
SM
MD
LG