لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

خشم ملی‌گرایان روس از «بی‌کفایتی» فرماندهان در جلوگیری از حمله پر تلفات اوکراین


ملی‌گرایان و سیاستمداران منتقد روسی و کارشناسان اوکراین ادعا می‌کنند تعداد تلفات چند صد نفر بوده ولی وزارت دفاع روسیه این ادعاها را اغراق‌آمیز دانسته است
ملی‌گرایان و سیاستمداران منتقد روسی و کارشناسان اوکراین ادعا می‌کنند تعداد تلفات چند صد نفر بوده ولی وزارت دفاع روسیه این ادعاها را اغراق‌آمیز دانسته است

تعدادی از ملی‌گرایان و قانونگذاران روسیه خواستار مجازات فرماندهان نظامی شده‌اند که به گفته آن‌ها نتوانستند از حمله پر تلفات ارتش اوکراین به یکی از پایگاه‌های ارتش روسیه در مناطق اشغالی شرق اوکراين جلوگیری کنند.

وزارت دفاع روسیه در یک اقدام بی‌سابقه اعلام کرد که در حمله ارتش اوکراین در شب سال نو میلادی به یک پایگاه موقت نیروهای روسیه در شهر ماکیوکا در نزدیکی مرکز استان دونتسک واقع در مناطق اشغالی شرق اوکراین، ۶۳ سرباز روسیه کشته شده‌اند.

کارشناسان و سیاستمداران خشمگین روس می‌گویند آسایشگاه این سربازان در جوار یک زاغه مهمات بوده که توسط توپخانه‌های متحرک آمریکايی «هیمارس» هدف قرار گرفته است.

ملی‌گرایان و سیاستمداران منتقد روسی و کارشناسان اوکراین ادعا می‌کنند تعداد تلفات چند صد نفر بوده ولی وزارت دفاع روسیه این ادعاها را اغراق‌آمیز دانسته است.

به گزارش خبرگزارسی روسی «ریا»، در برخی از شهرهای زادگاه سربازان قربانی این حمله از جمله شهر سامارا مراسمی برای ادای احترام به کشته‌شدگان برگزار شده است.

حمله اوکراین به پایگاه روسیه در شهر ماکیوکا همزمان با موج دیگری از حملات پهپادی روسیه به کی‌یف و شهرهای دیگر اوکراین در شب سال نو میلادی روی داد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در پیام ویدئویی روزانه خود گفت هدف روسیه از این حملات «از پای درآوردن مردم، فرسوده کردن پدافند ضد هوایی و هدر دادن انرژی ماست».

سخنگوی نیروی هوایی اوکراین گفت در دو موج از حملات روسیه از شب سال نو تاکنون ۸۴ پهپاد انتحاری در آسمان منهدم شده‌اند.

او افزود: «کاربرد پهپاد در تمامی محورهای حملات روسیه افزایش یافته است و ارتش اوکراین با نصب تیربارهای ضد هوایی روی خودروهای نظامی سبک، واحدهای متحرکی برای رهگیری و انهدام پهپادها سازماندهی کرده است».

وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه ۱۳ دی در بولتن روزانه خود ادعا کرد که در حملات نیروی هوایی این کشور به نقاطی در استان دونتسک بیش از ۱۳۰ مزدور خارجی کشته شده است و درحملات موشکی و هوایی به یک ایستگاه قطار در استان دونتسک حدود ۱۲۰ سرباز اوکراینی کشته شده و دو سامانه توپخانه متحرک «هیمارس» و ۸۰۰ گلوله آن منهدم شده‌اند.

فرمانداران اوکراینی استان‌های دونتسک و لوهانسک گفتند که گلوله‌باران چند منطقه در این دو استان طی دو روز گذشته ادامه داشته است.

سرفرماندهی ارتش اوکراین در جنوب نیز اعلام کرد که در جریان حملات روز ۳۱ دسامبر به مواضع ارتش روسیه در جنوب خرسون حدود ۵۰۰ نفر از نیروهای آن کشور کشته و یا زخمی شده‌اند.

به‌دلیل عدم دسترسی خبرنگاران به خطوط مقدم جبهه، خبرگزاری‌های بین المللی نمی‌توانند ادعاهای هیچ‌یک از طرفین را تایید کنند.

سخنگوی سرفرماندهی ارتش اوکراین در شرق نیز گفت شهر باخموت که پس از ماه‌ها نبرد در اطراف آن کاملا ویران شده است در روز سه‌شنبه نیز هدف حملات سنگین توپخانه روسیه بود و بین نیروهای دو کشور در این جبهه ۲۹ مورد درگیری روی داده است.

او افزود: «ارتش اوکراین با تمام قوا از پیشروی روسیه در این جبهه جلوگیری می‌کند».

برخی از کارشناسان نظامی مستقل در روسیه خشم خود از حمله غافلگیرکننده اوکراین به پایگاه نظامی واقع در شهر ماکیوکا را در شبکه‌های اجتماعی منعکس کرده‌اند. محور اصلی انتقاد آن‌ها ساختن آسایشگاه سربازان در جوار زاغه مهمات است.

یکی از این منتقدان ایگو گیرکین، فرمانده سابق نیروهای روسیه درشرق اوکراین و از جمله سرشناس‌ترین وبلاگ نویسان ناسیونالیست است. او فرماندهان واحدهای مستقر در شرق اوکراین را مسئول این تلفات فاجعه‌بار دانست و خواستار مجازات آن‌ها شد.

دولت و ارتش اوکراین معمولا مسئولیت حملات به مناطق تحت کنترل روسیه در شرق این کشور را نمی‌پذیرند و به عنوان نمونه ولودیمیر زلنسکی در پیام ویدئویی روز دوشنبه خود به حمله به پایگاه روسیه در ماکیوکا اشاره‌ای نکرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG