لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۳

روسیه کشته شدن دستکم «۶۳ سرباز» خود در یک حمله اوکراین را تایید کرد


نیروهای اوکراینی در حال آماده کردن گلوله‌های توپ برای آتشباری علیه مقر روس‌ها در منطقه دونتسک
نیروهای اوکراینی در حال آماده کردن گلوله‌های توپ برای آتشباری علیه مقر روس‌ها در منطقه دونتسک

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه ۱۲ دی تایید کرد که در حمله اوکراین به یک مقر موقت نظامیان روس در شهر ماکیوکا در منطقه دونتسک (در شرق اوکراین)، دستکم «۶۳ نظامی روسیه کشته شدند».

اوکراین شمار نظامیان کشته‌شده روسیه در این حمله را «حدود ۴۰۰ تن» اعلام کرده است.

با این حال، تایید کشته شدن دهها تن از سربازان روسیه در یک عملیات، اذعان کم‌سابقه مسکو در بیش از ده ماه لشکرکشی این کشور به اوکراین محسوب می‌شود.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد شش موشک که کلاهک انفجاری قوی داشتند، به مقر نظامیانش در شهر ماکیوکا شلیک شد که دو فروند آن‌ها ساقط و چهار فروند به هدف اصابت کردند.

دانیل بزونوف، یک مقام دست‌نشانده روسیه در منطقه تحت کنترل مسکو در دونتسک، گفت موشک‌هایی که اوکراین در این «ضربه بزرگ» به کار برد، از نوع «هیمارس» و ساخت آمریکا بود.

این مقام وفادار به مسکو احتمال این‌که شمار کشته‌های روسیه بیش از صد نفر باشد را «اغراق‌آمیز» خواند، هر چند گفت که ساختمان محل استقرار نظامیان «به‌شدت آسیب دیده است».

برخی منابع روسی گفته‌اند که ساختمان «منهدم» و شمار زیادی از افراد نیز ناپدید یا زخمی شده‌اند.

در مقابل، ایگور گیرکین، فرمانده پیشین نیروهای حامی روسیه در شرق اوکراین، که رویدادهای جنگی را در وبلاگ خود تحلیل می‌کند، در اولین گزارش در خصوص این رویداد، شمار کشته‌ها را «صدها تن» دانست. او کمی بعد پست خود را «ویرایش» کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سربازان کشته‌‌شده روس نیروهای تازه نفسی بودند که در دوره اخیر بسیج شده و با اعزام به جبهه، موقتا در ساختمان یک دانشکده اوکراینی که به اشغال ارتش روسیه درآمده است اقامت داشتند.

آرخانگل اسپتزناز، یک تحلیلگر نظامی دیگر روس، در وبلاگ پرطرفدار خود از فرماندهان روسیه که شمار زیادی از نیروهای تازه بسیج شده را در یک ساختمان مستقر کردند، به شدت انتقاد کرد.

او نوشت: «حتی یک احمق می‌فهمد جایی که این همه نظامی را چپانده‌اند، اصابت یک توپ خمپاره هم شمار زیادی کشته و زخمی می‌گیرد».

حمله موشکی اوکراین علیه مقر نظامیان روس به‌دنبال چند شب پیاپی حملات هوایی سنگین روسیه علیه کی‌یف، شهرهای استان‌های خرسون، ژیتومیر و نقاط دیگر اوکراین، انجام شد.

روسیه در تعطیلات سال نو میلادی، از شنبه شب تا بامداد یکشنبه و سپس یکشنبه شب تا بامداد دوشنبه، با ده‌ها موشک، بمباران‌ هوایی توسط جنگنده‌ها و اعزام پهپادهای انتحاری، نقاط مختلف اوکراین را هدف حمله قرار داد.

به گزارش رویترز، روسیه در حالی که تا مدتی پیش حملات هوایی علیه اوکراین را با فاصله زمانی حدودا یک هفته‌ای عملی می‌کرد، در روزهای اخیر با تغییر تاکتیک، به حملات بی‌وقفه و هم‌زمان موشکی، بمباران هوایی و اعزام پهپادهای انتحاری در ابعاد گسترده اقدام می‌کند.

اوکراین می‌گوید ۴۵ فروند پهپاد تهاجمی «ساخت ایران» را که روسیه در حمله شنبه‌شب به کار برد، رهگیری و در هوا منهدم کرد.

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، گفت در فاصله یکشنبه‌شب تا بامداد دوشنبه نیز روسیه ۴۰ فروند دیگر پهپاد انتحاری به این شهر اعزام کرد.

او افزود ۲۲ فروند آن‌ها توسط دفاع هوایی اوکراین ساقط شدند و ۱۸ فروند از پهپادها به حومه کی‌یف و استان‌های همجوار اصابت کردند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه در یک نشست خبری در تهران گفت که «به مقامات اوکراینی توصیه می‌کنیم ایران را متهم نکنند».

آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین، در کانال تلگرامی این نهاد نوشت که روسیه ماه‌ها در تلاش بود تا زیرساخت‌های انرژی اوکراین را از بین ببرد اما «شکست خورد زیرا اوکراین به دفاع بهتری دست یافته است».

آقای یرماک با اشاره تلویحی به تجهیز قریب‌الوقوع اوکراین به سامانه‌های دفاع هوایی آمریکایی پاتریوت، افزود که «آسمان ما به سپر (دفاعی) تبدیل خواهد شد».

روسیه در حالی که همچنان یک پنجم از خاک اوکراین را در اشغال خود دارد و چهار استان این کشور را به خاک فدراسیون روسیه «منضم» کرده، در ادامه شکست‌های حقارت‌آمیز میدانی، حملات هوایی علیه شهرهای اوکراین را در روزهای اخیر گسترش داده است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، روسیه در تلافی رویداد ماکیوکا، بعدازظهر دوشنبه حملات سنگینی به نیروهای اوکراین در دونتسک و خارکیف انجام داد که به ادعای مسکو، ۷۰ تن را در «جبهه مزدوران دشمن» کشت و بیش از صد تن دیگر را زخمی کرد.

در این میان، گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است ضربه بزرگی که اوکراین روز دوشنبه به نظامیان روسیه زد، به‌دلیل استفاده از موشک‌های موسوم به «هیمارس» است که واشینگتن قول تجهیز اوکراین به آن را داده بود.

ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، با این وعده به آمریکا که از این نوع موشک‌های به‌شدت مخرب علیه خاک روسیه استفاده نکند، محموله‌هایی از آن‌ها را برای ارتش کشورش دریافت کرد. روسیه به آمریکا نسبت به تجهیز اوکراین به این موشک‌ها هشدار داده بود.

روسای‌جمهوری اوکراین و روسیه، هر یک در پیام‌های سال نو میلادی، بر ادامه عزم خود تا دستیابی به اهداف کشورشان تاکید کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG