لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۸

شرکت واگنر ادعا کرد روسيه شرق باخموت را تصرف کرده است


شهر باخموت که قبل از شروع جنگ حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت داشت بر اثر نبردهای سنگین شش ماه گذشته کاملا ویران شده است
شهر باخموت که قبل از شروع جنگ حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت داشت بر اثر نبردهای سنگین شش ماه گذشته کاملا ویران شده است

رییس شرکت امنیتی خصوصی «واگنر» روز چهارشنبه ۱۷ اسفند ادعا کرد که مزدوران این شرکت بخش شرقی شهر باخموت در شرق اوکراین را تصرف کرده‌اند. دبیرکل ناتو نیز گفت این شهر ممکن است طی روزهای آینده به تصرف کامل روسیه درآید.

سقوط شهر باخموت پس از حدود شش ماه نبرد خونین می‌تواند اولین پیروزی مهم روسیه طی چندین ماه گذشته باشد ولی ارتش اوکراین می‌گوید به مقاومت در این جبهه ادامه خواهد داد.

روز جمعه گذشته به نظر می‌رسید که برخی از واحدهای ارتش اوکراین در حال عقب‌نشینی از این شهر هستند ولی رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی اوکراین اکنون از ادامه نبرد با هدف وارد کردن حداکثر تلفات به نیروهای روسیه صحبت می‌کنند.

ستاد ارتش اوکراین در بیانیه روزانه خود در صبح چهارشنبه گفت: «دشمن به‌رغم متحمل شدن تلفات سنگین به حملات خود در شهر باخموت ادامه می‌دهد.»

یوگنی پریگوژین، رییس شرکت امنیتی خصوصی «واگنر» که در تهاجم به باخموت نقش مهمی ایفا کرده است در پیامی در شبکه تلگرام نوشت: «تمامی مناطق در شرق رودخانه باخموتکا اکنون تحت کنترل واگنر است.»

این رودخانه شهر باخموت را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌کند ولی مرکز شهر باخموت در ساحل غربی این رودخانه قرار دارد.

یوگنی پریگوژین پیش از این در مورد پیروزی مزدوران شرکت «واگنر» ادعاهای نادرستی مطرح کرده است. خبرگزاری‌های بین‌المللی به دلیل وضعیت جنگی منطقه نمی‌توانند ادعاهای هیچ یک از طرفین را به طور مستقل تایید کنند.

همزمان، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز چهارشنبه قبل از شروع جلسه وزرای دفاع اتحادیه اروپا گفت ارتش روسیه نیروی بیشتری به جبهه باخموت اعزام کرده است. او افزود: «روسیه تلفات سنگینی داده ولی سقوط کامل شهر باخموت در چند روز آینده منتفی نیست.»

او خاطرنشان کرد که سقوط باخموت به معنای یک تغییر مهم در روند جنگ نیست ولی نشان می‌دهد که نباید روسیه را دست‌کم گرفت و حمایت از اوکراین باید ادامه پیدا کند.

روسیه که حدود ۲۰ درصد از خاک اوکراین را تصرف کرده مدعی است که تصرف باخموت راه را برای پیشروی ارتش این کشور در شرق اوکراین هموار خواهد کرد.

فرماندار اوکراینی استان لوهانسک نیز گفت استراتژی ارتش روسیه تصرف باقی‌مانده استان‌های لوهانسک و دونتسک است که هنوز در کنترل ارتش اوکراین هستند.

او در مصاحبه با رسانه دولتی اوکراین گفت: «آنها می‌دانند که نمی توانند با سرعت پیشروی کنند. در نتیجه تمامی نیروهای خود را در مناطقی که پیروزی محدودی به دست می‌آورند متمرکز می‌کنند.»

شهر باخموت که قبل از شروع جنگ حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت داشت بر اثر نبردهای سنگین شش ماه گذشته کاملا ویران شده است.

مقامات اوکراینی می‌گویند در حال حاضر حدود چهار هزار نفر از ساکنان باخموت در این شهر باقی مانده‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG