لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

صادق لاریجانی از «انتقاد شدید» خود از عملکرد انتخاباتی شورای نگهبان عقب‌نشینی کرد


آملی لاریجانی می‌گوید: شورای نگهبان باید در رویه‌های خود طوری عمل کند که ما را متهم به این نکنند که این‌ها همه سالخورده‌اند و توان اصلاح و ارتقا ندارند.
آملی لاریجانی می‌گوید: شورای نگهبان باید در رویه‌های خود طوری عمل کند که ما را متهم به این نکنند که این‌ها همه سالخورده‌اند و توان اصلاح و ارتقا ندارند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است: «شورای نگهبان باید در رویه‌های خود طوری عمل کند که ما را متهم به این نکنند که این‌ها همه سالخورده‌اند و توان اصلاح و ارتقا ندارند».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یک روز پس از انتقاد شدید از عملکرد شورای نگهبان به‌دلیل ردصلاحیت برخی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، از مواضع خود عقب‌نشینی کرد.

صادق آملی لاریجانی در اظهاراتی که خبرگزاری ایرنا آن را بازتاب داده است، گفته که «اگر در بیان سخنان روز گذشته اینجانب قصوری وجود داشت آن را اصلاح می‌کنم».

او که ظاهرا تحت فشار ناچار شده است انتقادات خود را پس بگیرد در عین حال تاکید کرده که سخنانش «از سر دغدغه و با هدف افزایش اقتدار و اعتماد سازی شورای نگهبان بود».

آقای آملی لاریجانی که خود عضو فقهای شورای نگهبان است روز سه‌شنبه در یک رشته توئیت، نهادهای امنیتی را به «دخالت‌ فزاینده» در ردصلاحیت‌ها «از طریق گزارش‌های خلاف واقع در تصمیم‌سازی‌های» این شورا متهم کرده بود.

به نظر می‌رسد که اشاره اصلی او به ردصلاحیت برادرش علی لاریجانی باشد که ۱۲ سال رئیس مجلس شورای اسلامی بوده و هم اکنون مشاور رهبر جمهوری اسلامی و مجری قرارداد انتقادبرانگیز ایران و چین است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در اظهارات روز چهارشنبه خود گفته که «حالا برخی‌ها خوشحال نشوند که چنین سخنانی مطرح شده» و در عین حال افزوده است: «شورای نگهبان باید در رویه‌های قانونی خود طوری عمل کند که ما را متهم به این نکنند که این‌ها همه سالخورده‌اند و توان اصلاح و ارتقا ندارند».

شورای نگهبان که متشکل از شش فقیه منصوب رهبر جمهوری اسلامی و شش حقوقدان معرفی شده توسط رئیس قوه قضائیه و تایید شده توسط مجلس شورای اسلامی است، روز دوشنبه هفت نفر را به عنوان نامزدهای تایید صلاحیت‌شده برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ معرفی کرد.

مهمترین چهره‌های این فهرست، ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه و محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، هستند.

ارائه این فهرست نه تنها با انتقاد گسترده اصلاح‌طلبان درون جمهوری اسلامی روبرو شده است بلکه برخی چهره‌ها و گروه‌های اصولگرا نیز آن را «ضد مشارکت» دانسته‌اند.

جریان‌های سیاسی درون جمهوری اسلامی امیدوار بودند که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در موضوع ردصلاحیت‌ها دخالت کرده و با حکم حکومتی، حداقل اجازه تایید صلاحیت علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، را صادر کند. حتی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، اعلام کرد که نامه‌ای در این زمینه به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته است.

با این حال، نه تنها رهبر جمهوری اسلامی حاضر به دخالت در این موضوع نشده است بلکه آقایان لاریجانی و جهانگیری هم به فعالیت‌ ستادهای انتخاباتی خود پایان داده و عملا حضور در انتخابات را منتفی دانسته‌اند.

شورای نگهبان دلایل رسمی ردصلاحیت نامزدها را اعلام نکرده است ولی گزارش‌های غیررسمی حاکی است که علی لاریجانی به دلیل اقامت دخترش در ایالات متحده آمریکا ردصلاحیت شده است.

در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار است روز ۲۸ خرداد برگزار شود ۵۹۲ نفر ثبت‌نام کرده بودند که شورای نگهبان در نهایت هفت نفر از نزدیکان و هواداران فکری رهبر جمهوری اسلامی را تایید کرده است.

اگرچه این‌بار حلقه تایید صلاحیت برای اصلاح‌طلبان نیز تنگ‌تر شده است اما طی دهه‌های گذشته، هیچ کاندیدایی غیر از چهره‌های سیاسی درون‌حکومتی وابسته به اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان مجال ورود به انتخابات را نیافته است.

این دوره از انتخابات در شرایطی برگزار می‌شود که رشته اعتراضات اخیر سراسری در ایران، از جمله در دی‌ماه ۹۶، مردادماه ۹۷ و آبان‌ماه ۹۸ کلیت نظام جمهوری اسلامی را هدف گرفته‌ و در آن‌ها شعارهایی علیه هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا سر داده شده است.

فضای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به دلیل مشکلات گسترده اقتصادی، تاثیرات کرونا، سرکوب‌های دی ۹۶ و آبان ۹۸ و همچنین آزاد و عادلانه نبودن روند انتخابات بسیار سرد و بی‌روح توصیف شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG