لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۳

کناره‌گیری یک مقام سازمان زندان‌های تاجیکستان به دلیل ارتباط بستگانش با داعش


سیدمراد حلیمف سه سال پیش هم پس از پیوستن برادرش به داعش از مقام خود استعفا کرد، اما این استعفا پذیرفته نشد.
سیدمراد حلیمف سه سال پیش هم پس از پیوستن برادرش به داعش از مقام خود استعفا کرد، اما این استعفا پذیرفته نشد.

سیدمراد حلیمف از مقام‌های سازمان زندان‌های تاجیکستان که برادرش گل‌مراد حلیمف، سرهنگی تحت تعقیب به دلیل پیوستن به گروه داعش است، از مقام خود کناره گرفته است.

سه تن دیگر از نزدیکان آقای حلیمف هم به اتهام‌های مرتبط با فعالیت تروریستی محکوم شده‌اند؛ برادران جوان‌تر خانواده حلیمف، با نام‌های کمیل و نظیر و برادرزاده‌اش اَل، به تحمل حبس بین هفت تا ۱۸ سال محکوم شده‌اند. اتهام آنها تلاش برای همکاری به پیوستن به گروه داعش و برنامه‌ریزی برای عبور غیرقانونی از مرز اعلام شده است.

کمیل، نظیر و اَل در ژوئیه سال گذشته و در حالی که گفته شده در تلاش برای عبور غیرقانونی از مرز و ورود به افغانستان بودند، دستگیر شدند.

مقام‌های رسمی تاجیکستان می‌گویند این سه تن در جریان یک عملیات نیروهای پلیس دستگیر شدند. در جریان عملیات مزبور، چهار تن از وابستگان فامیلی این خانواده کشته شدند.

در پرونده‌ای دیگر، بهروز، فرزند ارشد گل‌مراد حلیمف که در آوریل سال گذشته بازداشت شده و با اتهام تلاش برای پیوستن به گروه شبه‌نظامی خارجی روبه‌رو است.

یکی از مقام‌های رسمی تاجیکستان به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت پس از اعلام احکام فامیل و نزدیکانش، به لحاظ قانونی دیگر ممکن نبود سیدمراد حلیمف بتواند به کار خود در اداره زندان‌ها ادامه دهد.

این مقام رسمی که نخواسته نامش فاش شود گفته است: «طبق قانون، در صورتی که بستگان کارمندان دولت به زندان محکوم شوند، کارمندان دولت اجازه کار در آن اداره را از دست می‌دهند».

سیدمراد حلیمف سه سال پیش هم، پس از پیوستن برادرش گل‌مراد به نیروهای داعش، از مقام خود استعفا کرد.

با این حال مقام‌های مسئول دولت تاجیکستان با استعفای او موافقت نکردند و گفتند از کار او راضی هستند و دلیلی هم ندارد که او را مسئول اعمال برادرش در نظر گرفت.

در اوت سال ۲۰۱۶، وزارت خارجه آمریکا گل‌مراد حلیمف را به عنوان یکی از اعضای کلیدی داعش معرفی کرده و برای هرگونه اطلاع از محل او، سه میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

رسانه‌های عراقی گزارش داده‌اند گل‌مراد حلیمف در دستگاه شبه‌نظامیان حکومت اسلامی یا داعش، به مقام «وزیر جنگ» منصوب شده است.

تاکنون چند خبر در مورد کشته شدن احتمالی گل‌مراد حلیمف در عراق منتشر شده ولی مقام‌های رسمی تاجیکستان آن را تأیید نکرده‌اند.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی؛ ک.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG