لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۸

ادعای فرمانده سپاه: پدافندهای هوایی ما از همه دنیا دقیق‌تر است


در چهلم قربانیان شلیک به هواپیمای اوکراینی، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، مدعی شد که پدافندهای هوایی جمهوری اسلامی «دقیق‌تر» از پدافند کشورهای پیشرفته در این حوزه است و پس از مرگ قاسم سلیمانی، ایران «صدها موشک را برای شلیک همزمان» آماده کرده بود.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که بیش از چهل روز پیش از این و پس از عملیات تلافی‌جویانه سپاه به پایگاه‌های آمریکا در عراق به‌ دنبال کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس، شلیک دو موشک از سوی پدافند هوایی ایران به پرواز ۷۵۲ اوکراین، جان ۱۷۶ سرنشین آن را گرفت.


آقای سلامی در گفت‌‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین این اظهارات را بیان کرده و خبرگزاری میزان نیز روز دوشنبه، ۲۸ بهمن، متن این گفت‌و‌گو را منتشر کرده است.

او قاسم سلیمانی را «فرمانده بی‌دفاع» و «غیرمسلح» نامیده و گفت کشتن او از سوی ارتش آمریکا «ظلم» بود و پاسخ به این حرکت تا «اضمحلال» اسرائیل و خروج کامل آمریکا از منطقه که از اهداف فرمانده سابق سپاه قدس بود، ادامه خواهد یافت.

به گفته فرمانده کل سپاه پاسداران، جمهوری اسلامی برای «ادامه کار» کاملا آماده بود و فرض جدی را بر این گذاشته بود که آمریکا بخواهد در مقابل عملیات نظامی تهران در حمله به پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در عراق، عکس‌العمل نشان دهد.

آقای سلامی گفت: «به موازات موج اول حملات ما، ما امواج بزرگی از حملات موشکی ویرانگر را طراحی کرده بودیم و برای آن آماده شده بودیم، صدها موشک همزمان آماده شلیک بودند به پایگاه‌های دیگر و نقاط دیگر.»

این فرمانده نظامی بدون اشاره به جزئیات اضافه کرد که اگر آمریکایی‌ها ادامه می‌دادند ما قطعا دامنه تهاجمات را به نقاط دیگر و پایگاه‌های دیگر ادامه می‌دادیم. آماده شده بودیم که این جنگ را در هر شکلی ادامه پیدا کند ما ادامه بدهیم.»

وی در ادامه ضمن تمجید از دستاوردهای نظامی ایران از جمله پهپادها مدعی شد که پهپادهای ساخت ایران «قادر هستند در دوردست عملیات انجام بدهند با دقت، قادر هستند از کمین رادارها عبور کنند. از سیستم‌های پدافند هوایی عبور کنند.»

به ادعای آقای سلامی، همچنین «پدافندهای هوایی» ایران «دقیق‌تر» از پدافندهای کشورهای پیشرفته در این حوزه است.


اندکی پس از حملات موشکی ایران به دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق به تلافی کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه از سوی ارتش آمریکا، یک هواپیمای مسافربری اوکراینی که شمار زیادی شهروند ایرانی نیز در آن بودند، با شلیک دو موشک از سوی پدافند هوایی هوافضای سپاه سرنگون شد و همه سرنشینان آن کشته شدند.

نهادهای مختلف در بخش‌های حاکمیتی و دولتی جمهوری اسلامی در ابتدا تلاش کردند «نقص فنی» را عامل سقوط این هواپیما معرفی کنند، اما پس از طرح گمانه‌هایی از سوی رهبران آمریکا و کانادا مبنی بر احتمال شلیک موشک به این هواپیما و نیز انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی که اصابت موشک به هواپیما را نشان می‌داد، مجبور به اعتراف شدند.

به گزارش میزان، فرمانده سپاه در عین حال آمریکا را تهدید کرده که هرکجا عملیات مستقیم علیه ایران انجام بدهند، «علیه آنها عمل نظامی مستقیم انجام می‌دهیم، این قاعده ما است. از قبل بوده، الان هست، در آینده هم ادامه خواهد داشت.»

فرمانده کل سپاه پاسداران در این گفت‌و‌گو بارها اسرائیل را نیز تهدید کرده و از جمله گفت: «آنها خیلی کوچک‌تر از آمریکایی‌ها هستند، بسیار کوچک‌تر و در محاسبات ما بسیار ناتوان‌تر. آنها همه نقاط تحت اشغال‌شان در معرض آتش‌های ما است، نه فقط از مبداء ایران.»

منابع: خبرگزاری میزان و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG