لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۰

صالحی: یک سالن پیشرفته ساخت سانتریفوژ مدرن راه‌اندازی شده است


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید ممکن است برخی از محدودیت‌های برجامی را به حال تعلیق در بیاوریم.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید ممکن است برخی از محدودیت‌های برجامی را به حال تعلیق در بیاوریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید به دستور رهبر جمهوری اسلامی، یک سالن «بسیار پیشرفته» ساخت سانتریفوژهای مدرن «تجهیز و راه‌اندازی» شده و ایران با یک کشور اروپایی برای «استحکام» رآکتور تهران، «قرارداد بزرگی» بسته است.

علی‌اکبر صالحی این خبر را در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران و در تشریح این موضوع که جمهوری اسلامی درباره برنامه هسته‌ای خود، «متناسب با هر شرایطی، یک تصمیم مقتضی» اتخاذ می‌کند، مطرح کرده است.

آقای صالحی گفته برای مثال دستوری است که آیت‌الله علی خامنه‌ای «برای راه‌اندازی و تکمیل یک سالن بسیار پیشرفته ساخت سانتریفوژهای مدرن به ما دادند و این سالن اکنون به خوبی تجهیز و راه‌اندازی شده است».

وی توضیح بیشتری درباره جزئیات این سالن نداده، اما افزوده که سازمان انرژی اتمی ایران بر اساس «فرمان» دیگر آقای خامنه‌ای درباره «پیشران هسته‌ای که یک پروژه ۱۰ الی ۱۵ ساله» است، «تاکنون به خوبی پیش رفته است».

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، این دو اقدام ایران را «در چارچوب برجام» معرفی کرده و درباره سومین تصمیم احتمالی تهران نیز گفته است: «می‌تواند این باشد که برخی از محدودیت‌های برجامی را به حال تعلیق در بیاوریم، برای مثال حجم و سطح غنی‌سازی».

صالحی «سناریوی نهایی» جمهوری اسلامی را نیز «خروج کامل از برجام» اعلام کرده،‌ اما افزوده «امیدوارم با همکاری ۱+۴ هیچ‌گاه این اتفاق نیفتد زیرا که همه متضرر خواهند شد».

توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی که به برجام مشهور است، با خروج آمریکا از آن، به توافق میان تهران و چهار کشور روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان تبدیل شده است.

کشورهای اروپایی بارها اعلام کرده‌اند که گرچه به برنامه موشکی ایران و رفتار این کشور در منطقه انتقادهایی دارند، اما کماکان خود را به رعایت مفاد برجام پایبند می‌دانند و از تهران نیز خواسته‌اند همچنان به این توافق بین‌المللی وفادار بماند.

به دنبال خروج آمریکا از برجام٬ رهبر جمهوری اسلامی به سازمان انرژی اتمی دستور داد مقدمات دستیابی ایران به ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی اورانیوم را «فعلا در چارچوب برجام» آماده کند.

ظرفیت غنی‌سازی ایران در حال حاضر حدود شش هزار سو است و نیاز ایران به داشتن ۱۹۰ هزار سو (واحد جداسازی ایزوتوپ‌های اورانیوم) یکی از خط قرمزهای آیت‌الله علی خامنه‌ای پیش از دستیابی به برجام بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، اواسط خردادماه نیز گفته بود که تاسیسات لازم برای ساخت سانتریفوژهای پیشرفته در مرکز هسته‌ای نطنز٬ تا یک‌ماه دیگر آماده می‌شود.

صالحی در تیرماه امسال نیز از تکمیل کارخانه تولید روتور (چرخانه) برای استفاده در سانتریفوژ‌های پیشرفته خبر داد که می‌تواند روتورهای مورد نیاز روزانه ۶۰ سانتریفوژ را تولید کند.

در حالی که رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرده که دولت حسن روحانی نباید در زمینه برجام و اقتصاد به اروپایی‌ها امید داشته باشد، علی‌اکبر صالحی در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران خبر داده که جمهوری اسلامی با یکی از کشورهای اروپایی برای «استحکام» راکتور تهران «قرارداد بزرگی» بسته است.

وی به نام این کشور اشاره‌ای نکرده، اما گفته که «رآکتور تهران دیگر اصلاً رآکتور دو سال پیش نیست و کاملاً بازسازی شده است».

با وجود موضع‌گیری‌ مقام‌های اروپایی به نفع برجام، مقام‌های رسمی ایران اعلام کرده‌اند که اروپا برای ادامه این توافق باید اقدام عملی انجام دهد و زمان چندانی نیز در اختیار ندارد.

به تازگی عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، خبر داد که تهران به کشورهای اروپایی‌ تا ۱۴ آبان مهلت داده است تا راه‌حل عملی برای خرید نفت و تجارت با ایران ارائه کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی خرید نفت و مبادلات بانکی را مهم‌ترین انتظارات ایران از اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند. با این حال خرید روزانه نفت اروپا از ایران که در ماه مارس حدود ۷۴۰ هزار بشکه بود، در ماه اوت به ۳۸۷ هزار بشکه افت پیدا کرده است.

قرار است دور دوم تحریم‌ها که عمدتاً صنعت نفت ایران را هدف می‌گیرد، از ۱۳ آبان به اجرا گذاشته شود، مقام‌های آمریکایی می‌گویند که در تلاشند تا آن زمان، صادرات نفت ایران را به صفر برسانند.

منابع: روزنامه ایران، خبرگزاری فارس و رادیو فردا؛ ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG