لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

صالحی: تحریم احتمالی سپاه را به مثابه اعلان جنگ تلقی می‌کنیم


علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید جمهوری اسلامی، قرار گرفتن احتمالی سپاه پاسداران از سوی آمریکا در فهرست گروه‌های تروریستی و تحریم آن را «به مثابه اعلان جنگ» تلقی می‌کند.

خبرگزاری فارس روز پنج‌شنبه (۲۰ مهر) گزارش کرده علی‌اکبر صالحی که به دعوت بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا به لندن سفر کرده، این موضوع را در جمع شماری از تحلیلگران رسانه‌های بین‌المللی بیان کرده‌است.

آقای صالحی گفته «با توجه به اینکه ارتش و نیروهای مسلح ضامن صیانت و امنیت هر کشوری هستند» ، تروریستی نامیدن و تحریم احتمالی سپاه از سوی آمریکا را «به مثابه اعلان جنگ تلقی می‌کنیم».

وی افزوده که «این اقدام در صورت عملی شدن نشانه‌ای از رفتار خصمانه دولت آمریکا علیه ملت ایران است».

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین، نقض احتمالی توافقنامه برجام از سوی ایالات متحده را دارای «پیامدهای بین‌المللی» دانست و افزود که تهران، «با توجه به رفتار دولت آمریکا در این باره تصمیم مقتضی خواهد گرفت».

آن‌طور که وی گفته، هیئت نظارت بر برجام، «سناریوهای مختلف خود را آماده کرده» و «متناسب با تحولات و شرایط روز آن را اجرا خواهد کرد.»

علی‌اکبر صالحی با بیان این موضوع که ایران بارها اعلام کرده که بدنبال «سلاح هسته‌ای» نیست، افزود تهران علاقه‌مند به حفظ برجام است، «اما نه به هر قیمتی».

وی اضافه کرد به همین دلیل در دیدارهایی که با مقام‌های اروپایی داشتیم، «به صراحت… اعلام شد یا همه در برجام می‌مانند یا همه از آن خارج خواهند شد و راه سومی وجود ندارد».

صالحی با ابراز امیدواری نسبت به پیش‌روی «بدون خدشه» برجام و «خلاص» شدن آن از آنچه وی «بازی‌هایی که هیچ توجیه و پایه و اساس عقلانی ندارد» می‌نامد، اضافه کرد که در آمریکا «نوعی آشفتگی سیاسی» ایجاد شده‌است.

این مقام مسئول ادامه داد در دیدارهای اخیر با مقام‌های اروپایی «احساس کردم مقامات اروپایی نیز از آشفتگی ایجاد شده و اقدامات احساسی و عجیب در آمریکا متعجبند و دل‌شان می‌خواهد امور در مسیر عقلانیت قرار گیرد.»

سخنان آقای صالحی در حالی بیان می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، می‌گوید که جمهوری اسلامی با ادامه فعالیت‌های موشکی به «روح توافق هسته‌ای» که همانا رفع نگرانی غرب از تهدیدات ایران است، پایبند نبوده است.

در همین زمینه، زمانی که ایران روز اول مهر اعلام کرد موشکی را با برد دو هزار کیلومتر آزمایش کرده، دونالد ترامپ در واکنش در یک پیام توئیتری با اشاره به برجام نوشت: «ایران الان موشک بالیستیکی آزمایش کرده که می‌تواند به اسرائیل برسد. آنها با کره شمالی هم همکاری می‌کنند؛ عجب توافقی با هم داریم!»

اظهارات روز پنج‌شنبه علی‌اکبر صالحی همچنین در حالی بیان می‌شود که به گفته برخی از مقام‌های آمریکایی، انتظار می‌رود دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در چارچوب راهبرد تازه در قبال ایران، رویکرد تازه کشورش به برجام را اعلام کرده و سپاه پاسداران را در فهرست تحریمی سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

این موضوع باعث شده که حسن روحانی نیز با دفاع کامل از سپاه پاسداران، این نیرو را «محبوب مردم ایران، عراق، سوریه، لبنان و کردهای عراق» اعلام کند.

آقای روحانی در جلسه هیئت دولت گفته که «هیچ گونه اختلافی بین جناح‌های ما برای مقابله با توطئه دشمنان» وجود ندارد و «اگر آمریکا بخواهد خطای بعدی را مرتکب شود و علیه سپاه پاسداران اقدامی کند، این دیگر خطا اندر خطاست».

این حمایت همه‌جانبه وی از سپاه با واکنش منفی گروهی از فعالان شبکه‌های مجازی فارسی‌زبان مواجه شده‌است. این فعالان معتقدند انتقادهای قبلی روحانی از سپاه با حمایت فعلی وی از این نیرو همخوانی ندارد.

اظهارات وزیر دفاع ایران

خبرگزاری ایسنا روز پنج‌شنبه نوشت که امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نیز به مواضع و اخیر دولت و مقامات آمریکا واکنش نشان داده و گفت: «هرگونه تعرض به ارکان نظام نظیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تعرض به کلیت نظام» تلقی می‌کند.

وی سپاه پاسداران را به عنوان نهادی «متعلق به همه ملت‌های منطقه» توصیف کرد و بر «اتحاد» ارتش جمهوری اسلامی با سپاه پاسداران تأکید کرد.

XS
SM
MD
LG