لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

هه‌نگاو خبر داد: مرگ یک زندانی کُرد در زندان تهران بزرگ بر اثر «ضرب‌و‌جرح»


تصویری که هه‌نگاو از سامان درویشی منتشر کرده است
تصویری که هه‌نگاو از سامان درویشی منتشر کرده است

وب‌سایت هه‌نگاو از مرگ یک زندانی کُرد به نام سامان درویشی در زندان تهران بزرگ اثر «ضرب‌وجرح» و «شکنجه» نیروهای امنیتی خبر داد.

این وب‌سایت حقوق بشری نوشته که آقای درویشی، شامگاه دوشنبه ۱۸ اردیبهشت جان باخته است.

بر اساس این گزارش، در یک سال گذشته مأموران حکومتی او را به دلیل زخمی کردن یک مأمور در حین بازداشت مورد «ضرب‌وشتم و شکنجه شدید» قرار داده بودند.

آن‌طور که هه‌نگاو نوشته درویشی به‌دلیل این خشونت‌ها پیش از این هم «یک بار دیگر هم به کُما» رفته بود.

سامان درویشی پارسال به اتهام سرقت بازداشت و به زندان فشافویه منتقل شده بود. او پیشتر نیز به مدت سه سال و به همین اتهام در ندامتگاه مرکزی کرج زندانی بوده است.

کشته شدن زندانیان با جرایم و اتهامات مختلف بر اثر ضرب‌وشتم و شکنجه در زندان‌های ایران سابقه دارد. با این حال مراجع رسمی همواره علت مرگ این زندانیان را موارد دیگری اعلام می‌کنند.

ازجمله امیرحسین حاتمی، جوان ۲۲ ساله ایلامی که در یکی از بازارهای تهران مشغول به‌کار بوده، اواخر تابستان ۱۴۰۰ در پی درگیری با فرد دیگری بازداشت و به زندان فشافویه (تهران بزرگ) منتقل شد، اما چند روز بعد اعلام شد که او در زندان جان باخته است.

با وجود این که مراجع قانونی در همان زمان دلیل مرگ آقای حاتمی را «ایست قلبی» عنوان کردند، اما خانواده او با تأیید سلامت کامل او پیش از بازداشت گفته بودند که آثار ضرب و جرح را بر پیکرش مشاهده کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل بارها درباره مرگ زندانیان در بازداشتگاه‌های جمهوری اسلامی و پاسخگو نبودن مقامات و نهادهای حکومتی اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

در همین حال سایت هه‌‌نگاو اعلام کرده است که در پنج ماه گذشته دست‌کم ۱۶ زندانی ازجمله ۱۱ زندانی کُرد جان خود را از دست داده‌اند.

فشار بر زندانیان کُرد به‌ویژه پس از اعتراضات «زن زندگی آزادی» افزایش یافته است. در همین رابطه سازمان حقوق بشری هانا گزارش داده است که فاطمه مقصودی، مادر ادریس فقیهی که برای پیگیری وضعیت فرزند خود مقابل سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ارومیه تحصن کرده بود با شکایت این نهاد حکومتی روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت بازداشت شده است.

ادریس فقیهی از اعضای حزب حیات آزاد کُردستان (پژاک)، تیر ۱۴۰۰ پس از درگیری نیروهای این حزب با نیروهای سپاه پاسداران در بوکان ناپدید شد. حزب پژاک با انتشار بیانیه‌ای از کشته شدن او خبر داده بود اما چند ماه بعد اعلام شد که او توسط نیروهای حکومتی بازداشت شده است.

با استفاده از گزارش‌های هه‌نگاو، هانا و رادیو فردا؛ ف.ع/ب.ب
XS
SM
MD
LG