لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۱

آمریکا، یک موسسه و ۱۰ ایرانی را به اتهام حملات سایبری تحریم کرد؛ واکنش ایران


تصویر منتشر شده از افرادی که روز جمعه مورد تحریم قرار گرفتند.
تصویر منتشر شده از افرادی که روز جمعه مورد تحریم قرار گرفتند.

دولت آمریکا روز جمعه سوم فروردین یک موسسه و ۱۰ ایرانی را به اتهام هک کردن صدها دانشگاه آمریکایی و بین المللی مورد تحریم قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا این نهاد و ۱۰ ایرانی را به هک بیش از ۳۱ ترابایت اطلاعات دانشگاهی از ۱۴۴ دانشگاه آمریکایی و ۱۷۶ دانشگاه بین‌المللی در ۲۱ کشور متهم کرده‌اند.

راد روزنشتاین، معاون دادستان کل آمریکا، در یک نشست خبری گفته است، اطلاعات به سرقت رفته از دانشگاه های آمریکایی معادل سه میلیارد و ۴۰۰ دلار به این دانشگاه ها خسارت وارد کرده است.

معاون دادستان کل آمریکا اضافه کرده است: «این متهمان اکنون فراری و تحت تعقیب هستند.» وی همچنین هشدار داد که اگر این افراد به خارج از ایران سفر کنند در بیش از ۱۰۰ کشور جهان با استرداد روبرو خواهند شد.

روز شنبه، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در نشست خبری خود به این خبر واکنش نشان داده و گفت: «آمریکا قطعاً از ترفند تحریم‌ها برای متوقف کردن یا جلوگیری از رشد علمی مردم ایران طَرفی نخواهد بست.»

آقای قاسمی با محکوم کردن این اقدام آمریکا آن را «تحریک‌آمیز، غیرقانونی و بدون هیچگونه دلیل موجه و نشانه بارز دیگری از خصومت و دشمنی ذاتی هیئت حاکمه آمریکا با ملت ایران» توصیف کرد.

جزئیات تحریم

مقام‌های آمریکایی شرکت مبنا و ۹ نفر از کارکنان آن را متهم کرده‌اند که از جانب سپاه پاسداران دست به این اقدامات زده‌اند. این مقام‌ها می گویند، این افراد در موسسه «مبنا» فعالیت می کنند که طی سال‌های اخیر حملات سایبری انجام داده است.

وزارت دادگستری آمریکا این افراد و موسسه مبنا را به توطئه، تقلب و سرقت هویت متهم کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا گفت در این کارزار سایبری حساب ای‌میل بیش از ۱۰۰ هزار استاد دانشگاه در سطح جهان هدف حمله قرار گرفته و توانسته‌اند به هشت هزار مورد از آنها نفوذ کنند. به گفته وزارت دادگستری این گسترده‌ترین حمله هکرهای مورد حمایت یک حکومت بوده است.

به گفته دادستانی آمریکا هکرها در عین حال وزارت کار و کمیسیون فدرال انرژی آمریکا و سازمان ملل متحد را نیز هدف گرفته اند.

​غلامرضا رفعت نژاد، احسان محمدی، سید علی میرکریمی، عبدالله کریما، مصطفی صادقی، سجاد طهماسبی، محمدرضا صباحی، روزبه صباحی، و ابوذر گوهری مقدم کسانی هستند که در این پرونده از آنها نام برده شده است.

رویترز می گوید، این چهارمین مورد طی ماههای اخیر است که دولت دونالد ترامپ یک دولت خارجی را به انجام حملات سایبری متهم می کند. در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما این بسیار نادر بود.

این خبرگزاری می افزاید،‌ هفته گذشته دولت آمریکا روسیه را به انجام حملات سایبری به شبکه انتقال برق آمریکا طی دو سال گذشته متهم کرد. واشنگتن به خاطر دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و سایر حملات سایبری به آن کشور تحریم های جدیدی در مورد ۱۹ شهروند روسیه و چند گروه و نهاد از جمله اداره امنيتی مسکو وضع کرده است.

دولت باراک اوباما در سال ۲۰۱۶ علیه هفت ایرانی به خاطر مختل کردن شبکه کامپیوتری ده‌ها بانک آمریکایی و تلاش برای بستن یک سد در نیویورک اعلام جرم کرد.

همزمان وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه موسسه مبنا در ایران و بهزاد مصری معروف به «سکوت وحشت» را مسئول هک کردن شبکه تلویزیونی کابلی «اچ‌بی‌او» معرفی کرد.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در پیام نوروزی خود خبر داده بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم هایی علیه ایران اعمال می‌کند.

XS
SM
MD
LG