لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

سارا خادم‌الشریعه در گفت‌وگو با نشریات برتر مد و زیبایی جهان


سارا خادم‌الشریعه، شطرنج‌باز ایرانی
سارا خادم‌الشریعه، شطرنج‌باز ایرانی

این هفته، دو ماهنامه بسیار معروف جهانی در حوزه مد، زیبایی و سبک زندگی، یعنی ووگ (Vogue) و ال (Elle) هر دو سارا خادم‌الشریعه، شطرنج‌باز ایرانی، را در مرکز توجه خود قرار داده و مصاحبه‌هایی پرتفصیل، همراه با تصاویر متعددی از او را در نشریات پرخواننده خود منتشر کردند.

«ال» یک مجله زنانه با منشأ فرانسوی اما تیراژی جهانی است که ترکیبی از محتوای مد و زیبایی را همراه با فرهنگ، جامعه و سبک زندگی ارائه می‌دهد.

«ووگ» نیز یک مجله ماهانه مد و سبک زندگی آمریکایی است که موضوعات مختلفی از جمله مد، زیبایی، فرهنگ، زندگی و مسائل جامعه را پوشش می‌دهد.

سارا خادم‌الشریعه، شطرنج‌باز ایرانی که در جریان مسابقات جهانی شطرنج سریع در قزاقستان بدون حجاب اجباری شرکت کرد اکنون در اسپانیا زندگی می‌کند و «ال» و «ووگ» در شماره‌های جدید نسخه اسپانیایی‌زبان خود به گفت‌وگو با این زن جوان ایرانی نشسته‌اند.

خانم خادم‌الشریعه که تنها نماینده زن تیم ایران در مسابقات قهرمانی جهان شطرنج سریع بود، در مسابقاتی که در بحبوحه اعتراضات سراسری پس از مرگ مهسا امینی آغاز شد حجاب اجباری را به کناری نهاده و انتقاد خود از حکومت را بدین وسیله ابراز کرد.

این شطرنج‌باز ایرانی که تازگی ۲۶ ساله شده درباره آن تصمیم خود به ووگ می‌گوید: «نگران بودم که اگر در مسابقات شطرنج با روسری بازی کنم چیزی بر سر گذاشته‌ام که نشانه مخالفت با مردم کشورم است.»

او توضیح می‌دهد که «در ایران ورزشکاران از حمایت دولت برخوردار نیستند و آنچه دارند حمایت مردمشان است.»

ووگ در گزارش خود می‌نویسد که «در این مرحله واقعیت این است که سارا خادم توانسته است بسیار فراتر از مرزهای ایران به یک نماد تبدیل شود. نه تنها به خاطر شجاعتش، بلکه به عنوان نمونه‌ای از قدرت زنانه در دنیای شطرنج؛ دنیایی که هنوز بیشتر مردانه است.»

«ال» نیز می‌نویسد که سارا خادم همراه با همسر فیلمساز خود، اردشیر احمدی، و پسرشان سام، در اسپانیا سکونت گرفته‌اند و ادامه می‌دهد که «سارا به تازگی ۲۶ ساله شده است، اما رفتار زنی بسیار بالغ‌تر دارد. او با انگلیسی را با لهجه شیرین فارسی صحبت می‌کند و می‌گوید که ۸ ساله بود که برای اولین بار شطرنج را از طریق یکی از همکلاسی‌هایش کشف کرد.»

«ال» می‌نویسد: این زن جوان ایرانی دسامبر گذشته از رقابت شطرنج با حجاب خودداری کرد و با این کار، این اقدام خود را به نمادی از مبارزه برای آزادی زنان تبدیل کرده است.

XS
SM
MD
LG