لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

سارا خادم‌الشریعه: شرکت در مسابقه با روسری بی‌وفایی به مردم ایران می‌بود


خانم خادم‌الشریعه در مسابقات آلماتی
خانم خادم‌الشریعه در مسابقات آلماتی

سارا خادم‌الشریعه، شطرنج‌باز ایرانی، که در جریان مسابقات جهانی شطرنج سریع در آلماتی قزاقستان بدون حجاب اجباری شرکت کرد، در مصاحبه‌ای تازه گفت از نظر او شرکت در این مسابقات با روسری «بی‌وفایی به مردم» می‌بود.

خانم خادم‌الشریعه، ۲۵ ساله که تنها نماینده زن تیم ایران در مسابقات قهرمانی جهان شطرنج سریع بود، با وجود فشارهای حکومتی که در حال حاضر در داخل کشور در جریان است، با این اقدام مخالفت خود با حجاب اجباری را اعلام کرد.

این مسابقات در بحبوحه اعتراضات سراسری که با مرگ مهسا امینی آغاز شد و زمانی برگزار شد که عده‌ای از ورزشکاران نیز همچون دیگر اقشار جامعه از اعتراض مردم حمایت و از سرکوب شدید به دست نیروهای حکومتی انتقاد می‌کردند.

سارا خادم‌الشریعه در مصاحبه با روزنامه بریتانیایی گاردین که روز چهارشنبه، پنجم بهمن‌ماه، منتشر شد می‌گوید به محض این که دعوت‌نامه شرکت در مسابقات آلماتی در قزاقستان را دریافت کرده می‌دانسته که «دیگر نمی‌خواهد به حجاب اجباری تظاهر کند».

او گفت: «حس کردم اگر با روسری بروم به مردم بی‌وفایی کرده‌ام. [تظاهر به حجاب] اصلا حس خوبی نداشت.»

اردشیر احمدی، همسر فیلمسازِ این شطرنج‌باز، هم در این مصاحبه می‌گوید که وقتی از تصمیم سارا مطلع شده از آن استقبال و حمایت کرده است. با این حال خانم خادم تاکید کرده است که تصمیمش کاملا شخصی بوده و خانواده‌اش در این تصمیم نقشی نداشته‌اند.

سارا خادم‌الشریعه در این مصاحبه همچنین این شایعه را که روسری بر سر نگذاشته تا بتواند به همراه خانواده‌اش پناهندگی بگیرد رد کرده و توضیح داده که به دلیل مقام و موقعیتش به عنوان ورزشکاری شناخته‌شده و همچنین خانه‌ای که در اسپانیا خریده بودند، مشکلی برای مهاجرت نداشت.

روزنامه اسپانیایی ال‌پائیس اوایل دی‌ماه گذشته به نقل از منابع آگاه نوشت که خانم خادم‌الشریعه و همسرش یک آپارتمان در اسپانیا دارند و قصد دارند در یک شهر این کشور که نامش ذکر نشده اقامت کنند.

حجاب اجباری و ممنوعیت مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی دو محدودیتی بوده که موجب شده در سال‌های اخیر تعدادی از شطرنج‌بازان ایرانی تصمیم مشابهی بگیرند. به نوشته گاردین، سارا خادم‌الشریعه پنجمین استاد بزرگِ زنِ شطرنج است که ایران را ترک کرده‌اند.

دو سال پیش نیز اعلام شد غزل حکیمی‌ فرد، شطرنج‌باز ملی‌پوش ایرانی، با تغییر تابعیت، قصد دارد با پرچم سوئیس در مسابقات بین‌المللی شرکت کند.

همچنین شهره بیات، سرداور ایرانی فدراسیون جهانی شطرنج که بدون حجاب به قضاوت در مسابقات جهانی پرداخته بود، اعلام کرد قصد بازگشت به ایران را ندارد.

به نوشته گاردین، فعلا تمرکز سارا خادم‌الشریعه و خانواده‌اش بر «بازسازی موقعیت حرفه‌ای» او خواهد بود که در سه سال گذشته به دلیل وقوع همه‌گیری کرونا و تولد فرزندشان دچار وقفه شده بود.

در بیش از چهار ماهی که از آغاز اعتراضات گسترده مردم به کل نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد، تعداد قابل توجهی از ورزشکاران ایرانی نیز در کنار مردم بوده‌اند، هم در شبکه‌های اجتماعی، هم در خیابان، و هم در دادگاه و زندان در کنار باقی معترضان بازداشتی.

در این چهار ماه و اندی بیش از ۱۹ هزار نفر بازداشت، بیش از ۵۰۰ نفر کشته و دست‌کم چهار نفر نیز اعدام شده‌اند و بیش از صد نفر نیز در خطر دریافت حکم اعدام هستند.

XS
SM
MD
LG