لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۵

مخالفت کاخ سفید با «استفاده از لبنان به عنوان پایگاهی برای تهدید دیگران»


سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید
سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید

ایالات متحده روز شنبه ۲۰ آبان اعلام کرد که سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان را همچنان «یک شریک مطمئن» برای آمریکا می‌داند و خواستار آن شد که هیچ کشوری از لبنان برای تهدید دیگران در منطقه استفاده نکند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید روز شنبه طی بیانیه‌ای گفت که «ایالات متحده از تمامی کشورها و طرف‌ها می‌خواهد تا به حاکمیت، استقلال و روند قانون اساسی لبنان احترام بگذارند.»

این بیانیه پس از آن منتشر می‌شود که سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان، هفته گذشته در ریاض عربستان ضمن انتقاد شدید از ایران اعلام کرد که جان او در خطر است و از سمت خود استعفا کرد.

سیاست داخلی لبنان به دو اردوگاه رقیب تقسیم شده است که یکی از آنها حزب‌الله لبنان با حمایت ایران است و دیگری جناح سنی سعد حریری و هوادار عربستان سعودی.

آقای حریری از زمان استعفا هنوز در رسانه‌ها حاضر نشده و از عربستان نیز بازنگشته است؛ امری که نگرانی زیادی در لبنان و دیگر کشورها به دنبال داشته و رئیس جمهوری لبنان را واداشته تا از عربستان در مورد وضعیت مبهم نخست‌وزیر مستعفی لبنان توضیح بخواهد.

خبرگزاری رویترز روز شنبه از قول «یک منبع نزدیک به سعد حریری» نوشت که عربستان سعودی «به این نتیجه رسیده که سعد حریری باید برود زیرا تمایل به مقابله با حزب‌الله در او نیست.»

با وجود این تحولات، سخنگوی کاخ سفید روز شنبه در بیانیه خود افزود که آمریکا سعد حریری را «شریکی مطمئن» می‌داند و «اکیداً تکرار می‌کند که نیروهای مسلح لبنان و دیگر نیروهای امنیتی دولت لبنان تنها مقام‌های امنیتی قانونی در لبنان هستند.»

خانم سندرز اضافه کرده است که «در این برهه حساس، ایالات متحده هم‌چنین هرگونه تلاش از سوی شبه‌نظامیان داخل لبنان یا هر نیروی خارجی برای بر هم زدن ثبات لبنان را مردود می‌داند.»

بیانیه کاخ سفید افزوده است که آمریکا با هرگونه تلاش داخلی در لبنان یا توسط هر نیروی خارجی در جهت «تضعیف نهادهای دولتی لبنان یا استفاده از لبنان به عنوان پایگاهی برای تهدید علیه دیگران در منطقه» نیز مخالف است.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز روز جمعه در بیانیه‌ای گفت که واشینگتن قویاً از استقلال و حاکمیت ملی لبنان حمایت می‌کند و هشدار داد که لبنان نباید به صحنه جنگ نیابتی کشورهای منطقه بدل شود.

XS
SM
MD
LG