لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی «حمله حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ را خنثی کرد»


بندر عدن (عکس از آرشیو)
بندر عدن (عکس از آرشیو)

رسانه‌های دولتی عربستان سعودی و امارات متحده عربی روز چهارشنبه گزارش دادند ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی حملات حوثی‌های یمن توسط قایق‌های تندرو مملو از مواد منفجره به کشتی‌های تجاری از جمله یک نفتکش در آبهای دریای سرخ را خنثی کرده است.

به گزارش رویترز، خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی گفت نیروهای این کشور که بخشی از ائتلاف نظامی هستند در دریای سرخ دو قایق تندرو «که یک نفتکش را تهدید می کردند» نابود کرده است. این خبرگزاری افزود دو قایق دیگر حوثی‌ها توانسته اند بگریزند.

پس از آن شبکه خبری دولتی عربستان سعودی نیز گزارش داد قایق‌های تندرو مملو از مواد منفجره که با سیستم کنترل از راه دور هدایت می شدند قصد داشتند به سه کشتی تجاری که توسط دو کشتی جنگی ائتلاف اسکورت می شدند حمله کنند ولی نیروهای ائتلاف این حمله را خنثی کرده و سه قایق تندرو را منهدم کردند.

خبرگزاری رویترز می افزاید، در مورد جزییات بیشتر این رویداد نتوانسته است با سخنگوی شورشیان حوثی و یا ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی تماس بگیرد.

ائتلاف نظامی چندین کشور عربی به رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ بر علیه شورشیان حوثی دارد جنگ یمن شد.

شیعیان حوثی که گفته می شود مورد حمایت ایران هستند بخش وسیعی از خاک یمن از جمله صنعا پایتخت کشور را در کنترل دارند.

شورشیان حوثی در گذشته بارها موشک هایی به خاک عربستان سعودی شلیک کرده اند. ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی نیز طی سه سال گذشته هزاران حمله هوایی علیه مواضع حوثی‌ها انجام داده و با محدود کردن انتقال کالا به بنادر یمن شرایط مردم این کشور که به گفته سازمان ملل متحد بطور بالقوه بدترین بحران بشری جهان است وخیم تر شده است.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی می گوید یکی از دلایل اصلی دخالت نظامی در یمن حفاظت از مسیرهای کشتیرانی در دریای سرخ است که نفت خاورمیانه و کالاهای محصول آسیا از آن عبور کرده و با گذشتن از کانال سوئز به اروپا منتقل می شود.

در گزارش رسانه‌های امارات متحده عربی و عربستان سعودی مشخص نشد که کشتی‌های تجاری آسیب دیده اند یا نه و هویت این کشتی‌ها نیز اعلام نشده است.

ماه گذشته یک کشتی نفتکش عربستان سعودی در آب‌های بندر حدیده هدف حمله قرار گرفت و خسارات محدودی به آن وارد شد. ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی حوثی‌های یمن را مسئول آن حمله معرفی کرد. حوثی‌ها نیز اعلام کردند به یک کشتی متعلق به ائتلاف حمله کرده اند.

با استفاده از گزارش رویترز، ش. ر
XS
SM
MD
LG