لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

عربستان از انهدام یک موشک حوثی‌ها، پیش از اصابت به هدف خبر داد


گارد مرزی عربستان سعودی در نزدیکی گذرگاه طول در جنوب استان جیزان، هم‌مرز با یمن
گارد مرزی عربستان سعودی در نزدیکی گذرگاه طول در جنوب استان جیزان، هم‌مرز با یمن

نیروهای نظامی عربستان سعودی از دفع یک حمله موشکی که به گفته آنها از سوی نیروهای حوثی در یمن به منطقه جازان در جنوب این کشور شلیک شده بود، پیش از اصابت به هدف خبر می‌دهند.

شورشیان حوثی ساعتی پیش، بدون اشاره به جزئیات، از شلیک یک فروند موشک بالیستیک «بدر یک» به فرودگاه جازان خبر داده بودند.

آن‌طور که آژانس رسمی عربستان سعودی گزارش کرده، ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف عربی ضمن اعلام خبر دفع حمله موشکی حوثی‌ها، آنها را به حمله به مناطق مسکونی جازان متهم کرده است.

شبه‌نظامیان حوثی که از سوی ایران حمایت می‌شوند، بخش‌های زیادی از یمن، از جمله صنعا پایتخت این کشور را در اختیار دارند و در ماه‌ اخیر، چندین‌بار به عربستان سعودی از جمله ریاض، پایتخت این کشور، موشک شلیک کرده‌اند.

حملات موشکی آنها در واکنش به هزاران حمله هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به مواضع آنها که منجر به مرگ صدها غیرنظامی در بیمارستان‌ها، مدارس و بازارها شده، صورت گرفته است.

جنگ داخلی سه ساله یمن میان حوثی‌ها و دولت مرکزی به نوعی به جنگ نیابتی میان دو قدرت شیعه و سنی مذهب خاورمیانه یعنی ایران و عربستان سعودی تبدیل شده است.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی که از سوی ایالات متحده آمریکا نیز حمایت می‌شود، در سال ۲۰۱۵ برای مبارزه با شیعیان حوثی به نفع عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور این کشور که به دنبال افزایش بحران در یمن، از کشور خارج شده و در ریاض زندگی می‌کند، وارد این کشور شدند.

در حالی که آمریکا، عربستان سعودی و متحدان آنها، ایران را به تجهیز تسلیحاتی و موشکی حوثی‌ها متهم می‌کنند، جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده و مدعی است که حوثی‌ها خود موفق به ساخت این موشک‌ها شده‌اند.

شورشیان شیعه حوثی نیز خود مدعی هستند که موشک‌های شلیک‌شده از سوی آنها «تولید یمن» بوده، اما اگر آنها «بتوانند سلاح‌های راهبردی را از هرکشوری بگیرند، دقیقه‌ای برای دست‌یافتن به آن تردید نخواهند کرد».

در این زمینه، کار‌شناسان ناظر بر اجرای تحریم‌های یمن در سازمان ملل متحد، که دو نوبت، یک‌بار در ماه مه و ژوئیه ۲۰۱۷، و سپس نوامبر و دسامبر همان سال برای بررسی بقایای موشک‌های زمین‌به‌زمین شلیک‌شده از سوی حوثی‌ها به اهداف‌ سعودی، به عربستان رفتند، به این نتیجه رسیدند که این جنگ‌افزارها منشأ ایرانی دارند.

این کارشناسان می‌گویند که این موشک‌ها پس از آغاز تحریم‌های شورای امنیت در مارس ۲۰۱۵ به دست حوثی‌ها رسیده‌ است.

پس از اعلام خروج آمریکا از توافقنامه اتمی ایران با قدرت‌های جهانی که از سوی عربستان سعودی نیز با استقبال روبه‌رو شد، شورشیان حوثی چند موشک بالستیک به سوی پایتخت عربستان سعودی شلیک کردند.

مقام‌های عربستان آن زمان نیز اعلام کردند که این موشک‌ها بر فراز ریاض ردگیری و منهدم شده‌اند.

خبرگزاری رویترز پس از این حملات، نوشته بود که شلیک موشک به ریاض، درست یک روز پس از اعلام خروج واشینگتن از برجام، می‌تواند نشانه‌ای از تشدید تنش بین عربستان سعودی و رقیب اصلی آن در منطقه یعنی ایران تلقی شود.

طی سه سال گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر در درگیری‌های یمن کشته شده‌اند. گزارش‌ها و برآوردها حاکی است ۲۲ میلیون تن از مردم یمن، به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، و جنگ به بدترین همه‌گیری وبا در تاریخ معاصر دامن زده‌ است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG