لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

عربستان یک موشک دیگر حوثی‌ها را در مسیر نجران منهدم کرد


گارد مرزی عربستان در نزدیکی یک گذرگاه مرزی با یمن در جیزان/ استان جنوبی جیزان چند روز پیش هدف موشک حوثی‌ها قرار گرفته بود.
گارد مرزی عربستان در نزدیکی یک گذرگاه مرزی با یمن در جیزان/ استان جنوبی جیزان چند روز پیش هدف موشک حوثی‌ها قرار گرفته بود.

شورشیان حوثی یمن روز شنبه موشک بالیستیک دیگری را به سوی استان نجران در جنوب عربستان سعودی شلیک کرده‌اند و دفاع هوایی عربستان سعودی موفق به انهدام این موشک شده است.

موضوع شلیک موشکی جدید حوثی‌ها به سوی عربستان سعودی را رویترز روز شنبه ۳۰ دی ماه به نقل از تلویزیون المیسره وابسته به شورشیان حوثی نوشت. المیسره مدعی شده که این «موشک کوتاه‌برد» یک پایگاه نظامی را هدف گرفته است.

رویترز همچنین به نقل از یک سخنگوی ارتش عربستان سعودی نوشت که نیروی دفاع هوایی این کشور موفق به انهدام این موشک شده است.

گزارش رویترز حاکی است که این حادثه تلفات یا خسارتی در پی نداشته است.

این حمله موشکی تنها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که عربستان سعودی از انهدام «یک موشک شلیک شده از یمن» خبر داد که به سوی منطقه جازان در جنوب عربستان پرتاب شده بود.

رسانه‌های دولتی عربستان در ۱۵ دی ماه امسال هم خبر دادند که این کشور یک موشک بالیستیک کوتاه‌برد حوثی‌ها را در نجران هدف قرار داده است.

در آن زمان سخنگوی ائتلاف سعودی گفته بود که «این اقدام خصمانه حوثی‌ها ثابت می‌کند که رژیم ایران همچنان به حمایت از حوثی‌ها ادامه می‌دهد».

حوثی‌ها که از پشتیبانی ایران برخوردارند، تا کنون چندین بار موشک‌هایی را به سوی عربستان سعودی که در جنگ داخلی یمن به نفع دولت قانونی این کشور ورود کرده شلیک کرده‌اند و رویترز می‌نویسد که اقداماتی از این دست گرچه خسارات چندانی را در پی نداشته، اما تنش میان ریاض و تهران را تشدید کرده است.

پیشتر وزیر خارجه عربستان سعودی گفته بود که کشورش از بهار سال ۹۴، یعنی زمانی که عربستان سعودی ائتلافی نظامی را برای دفاع از دولت قانونی یمن شکل داد، تا کنون هدف ۸۰ موشک شلیک شده توسط شورشیان حوثی قرار گرفته است.

عربستان سعودی ایران را متهم می‌کند که به تأمین قطعات موشکی و مهارت‌های مرتبط با آن برای شورشیان حوثی مبادرت می‌کند. موضوعی که از سوی حوثی‌ها تکذیب شده است.

ایران نیز که هیچگاه حمایت خود از شورشیان حوثی یمن را پنهان نکرده، این حمایت را معنوی توصیف می‌کند و تا کنون گزارش‌های مربوط به تجهیز تسلیحاتی و موشکی این گروه را رد کرده است. گرچه دو ماه پیش محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران اذعان کرد جمهوری اسلامی به «کمک مستشاری» نیز در اختیار حوثی‌ها قرار داده است.

در این میان خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه ۲۲ دی‌ماه با استناد به بخش‌هایی از گزارش تهیه شده از سوی کار‌شناسان سازمان ملل و همچنین بر اساس اظهارات دیپلمات‌ها، خبر داد که ایران با نقض تحریم‌های سازمان ملل، به جنگجویان حوثی مورد حمایت خود در یمن موشک و هواپیمای نظامی بدون سرنشین داده است.

تحریم‌های برقرار شده از سوی شورای امنیت در ارتباط با جنگ یمن، از فروردین ۱۳۹۴، ارسال مستقیم یا غیرمستقیم جنگ‌افزار برای حوثی‌ها و هم‌پیمانان آن‌ها را منع می‌کند.

درگیری‌های یمن تا کنون به کشته شدن نزدیک به ۱۰ هزار تن انجامیده؛ بیش از دو میلیون نفر متأثر از جنگ داخلی در این کشور آواره شده‌اند و بخش قابل توجهی از جمعیت این کشور با گرسنگی و بیماری‌هایی چون وبا دست و پنجه نرم می‌کنند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیوفردا؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG