لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۴

عربستان سعودی یک موشک حوثی‌ها را بر فراز نجران منهدم کرد


عربستان سعودی می‌گوید که موشک حوثی‌ها به سوی مناطق پرجمعیت مسکونی در نجران پرتاب شده بود.
عربستان سعودی می‌گوید که موشک حوثی‌ها به سوی مناطق پرجمعیت مسکونی در نجران پرتاب شده بود.

رسانه‌های دولتی عربستان خبر دادند که این کشور روز جمعه یک موشک بالیستیک را در نجران هدف قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ساعاتی قبل از این خبر، شبکه المسیره حوثی‌های یمن اعلام کرد حوثی‌ها یک هدف نظامی در استان نجران را با یک موشک بالیستیک کوتاه‌برد هدف قرار داده‌اند.

با این حال شبکه دولتی الاخباریه سعودی روز جمعه ۱۵ دی ماه اعلام کرد، پدافند هوایی این موشک را پیش از اصابت به هدف منهدم کرده است.

در همین حال ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف سعودی در واکنش به پرتاب موشک از سوی حوثی‌ها گفت: «این اقدام خصمانه حوثی‌های مورد حمایت ایران ثابت می‌کند که رژیم ایران همچنان به حمایت حوثی‌ها ادامه می‌دهد.»

ترکی المالکی گفت: «این موشک به سوی نجران و عمداً به مناطق مسکونی پرجمیعت پرتاب شده بود. اما بحمد‌الله این موشک بوسیله موشک‌های پاتریوت، رد‌گیری و بر فراز نجران منهدم شد. این حادثه به جز آسیب به املاک خصوصی یک شهروند سعودی، تلفات جانی در پی نداشته است.»

شبکه الجزیره نیز گزارش داده بنا بر اعلام حوثی‌ها این موشک از نوع «قاهر۲ ام» بوده که از نوع موشک‌های شوروی سابق است. بنا بر این گزارش این موشک تا ۴۰۰ کیلومتر برد دارد.

شبکه المسیره اعلام کرده که پس از پرتاب این موشک، ائتلاف سعودی شهر صعده را در چندین نوبت بمباران کرده است. هنوز منابع مستقل ادعاهای دو طرف را تأیید نکرده‌اند.

عربستان سعودی و آمریکا، ایران را متهم می‌کنند که موشک‌های خود را در اختیار حوثی‌های یمن گذاشته است، اما ایران این اتهامات را رد کرده است.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، چندی پیش لاشه موشکی را در پنتاگون به نمایش گذاشت که به گفته او ساخت ایران بوده و به ریاض شلیک شده است. با این حال ایران این اتهام را «ساختگی» دانست.

از ماه مارس ۲۰۱۵ به گفته استفان سش، سفیر سابق آمیکا در یمن، ائتلاف سعودی بیش از ۱۵ هزار حمله هوایی به یمن داشته است.

ائتلاف سعودی از عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور یمن در نبرد با حوثی‌ها حمایت می‌کند. اما علی‌رغم برتری هوایی ائتلاف سعودی، حوثی‌ها همچنان صنعا و بیشتر مناطق در شمال این کشور را تحت کنترل دارند.

بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی از زمان مداخله ائتلاف سعودی بیش از ۸ هزار و ۷۵۰ نفر در این کشور کشته‌ شده‌اند. یمن که از زمین و دریا تحت محاصره است با اپدیمی وبا و کمبود آذوقه روبروست.

به گفته صندوق کودکان سازمان ملل، یونیسف، بیش از ۱۱ میلیون کودک در یمن نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه دارند.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، العربیه، الجزیره، المسیره، پی‌بی‌اس و رادیو فردا؛ ح.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG