لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۹

عربستان، حوثی‌های یمن را «تهدیدی» برای تردد کشتی‌ها در دریای سرخ خواند


چند روز پس از هشدار حوثی‌های یمن، سخنگوی ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی، این شورشیان شیعه را «تهدیدی» برای کشتی‌ها در دریای سرخ توصیف کرد.

ترکی‌المالکی، سخنگوی این ائتلاف، روز چهارشنبه، ۲۰ دی‌، گفت: کنترل حوثی‌ها بر بندر حدیده، تهدیدی برای کشتی‌هایی است که در دریای سرخ در نزدیکی این بندر تردد می‌کنند.

دریای سرخ از راه‌های آبی کلیدی برای تجارت جهانی است و خاورمیانه را از طریق کانال سوئز به اروپا متصل می‌کند.

در میان بنادر دریای سرخ، بندر حدیده از بنادر اصلی به شمار می‌رود و برای ورود کمک‌های بین‌المللی از جمله غذا به این کشور نقشی حیاتی دارد؛ شورشیان حوثی کنترل این بندر را در دست دارند.

موضع ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی در این باره تنها دو روز پس از آن منتشر شد که حوثی‌‌ها در روز دوشنبه تهدید کردند که در صورتی که ریاض و متحدانش از محاصره این بندر دست برندارند، مانع تردد کشتی‌ها در دریای سرخ خواهند شد.

سخنگوی این ائتلاف، بندر حدیدیه را «سکوی پرتابی» برای عملیات «تروریستی» توصیف کرده است که می‌توانند تردد در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را به خطر بیندازند.

به دنبال حمله موشکی شبه نظامیان حوثی به عربستان سعودی، ائتلاف منطقه‌ای، بنادر و فرودگاه‌های یمن را محاصره کرد. این ائتلاف می‌گوید، هدف از این اقدام، جلوگیری از انتقال جنگ‌افزار و موشک‌ برای شبه نظامیان حوثی است.

این در حالی است که نهادهای بین المللی نسبت به بروز فاجعه انسانی در یمن هشدار داده‌ و آمریکا و بریتانیا نیز از عربستان سعودی خواسته‌اند تا به محاصره یمن پایان دهد.

ائتلاف منطقه‌ای به رهبری ریاض می‌گوید به دلیل جلوگیری از انتقال سلاح به شورشیان، یمن را محاصره کرده ‌است.

این ائتلاف از زمستان سه سال پیش برای بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی که از سوی سازمان ملل به عنوان رئیس‌جمهوری قانونی یمن شناخته می‌شود، وارد نبرد با شورشیان شده ‌است.

ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی اوایل آذرماه اجازه داد که برخی کمک‌های بشردوستانه به بنادر حدیده و صلیف منتقل شوند و هواپیماهای سازمان ملل متحد نیز به صنعا پرواز کنند.

با این همه، برخی گزارش‌ها و برآوردها حاکی‌ است با توجه به این که تمام مواد غذایی، دارو و سوخت از خارج به یمن منتقل می‌شود، میزان کالاهایی که در شرایط فعلی به آن کشور انتقال می‌یابد، بخش ناچیزی از نیاز مردم را برطرف می‌کند.

خبرگزاری فرانسه/ا.ن/ب.ک
XS
SM
MD
LG