لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

عربستان از انهدام چهار فروند موشک شلیک شده توسط حوثی‌ها خبر داد


یکی از موشک‌هایی که به عربستان سعودی شلیک شده است. ریاض ایران را مسئول این حملات می‌داند.
یکی از موشک‌هایی که به عربستان سعودی شلیک شده است. ریاض ایران را مسئول این حملات می‌داند.

عربستان سعودی اعلام کرد که نیروهای این کشور روز شنبه هشتم اردیبهشت چهار فروند موشک بالستیک را که شورشیان حوثی از یمن شلیک کرده بودند، رهگیری و منهدم کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از ائئلاف بین‌المللی به رهبری عربستان سعودی علیه شورشیان در یمن، گزارش داده که این موشک‌ها به سوی شهر جیزان در جنوب عربستان شلیک شده بودند.

این گزارش می‌گوید اگرچه ائتلاف بین‌المللی تاکید کرده که حملات مورد اشاره هیچ تلفاتی نداشته اما سرهنگ یحیی عبدالله القحطانی سخنگوی دفاع شهری جیزان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العربیه خبر داده که یک شهروند عربستانی در نتیجه این حملات کشته شده است.

از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی المسیره که در اختیار حوثی‌های یمن است روز شنبه گزارش داد که حوثی‌ها هشت فروند موشک به جیزان شلیک کرده‌اند.

این حملات در حالی انجام شد که شورشیان حوثی در تلاش برای برگزاری مراسم خاکسپاری یکی از فرماندهان شاخص خود در صنعا بودند. صالح الصمد رهبر شورای عالی سیاسی شورشیان هفته گذشته در پی حملات هوایی عربستان سعودی و متحدان آن کشته شد.

عربستان سعودی از حدود سه سال قبل با تشکیل ائئلافی بین‌المللی علیه شورشیان حوثی، سعی می‌کند قدرت را به دولت عبد ربه منصور هادی که مورد تایید سازمان ملل است برگرداند. این امر از سویی به بالا گرفتن تنش‌ها میان ریاض و تهران منجر شده است. عربستان به دفعات ایران را به تامین سلاح شورشیان حوثی متهم ساخته و تاکید داشته که موشک‌های بالستیک حوثی‌ها ساخت ایران است. ایران اما این اتهام را رد می‌کند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی دیگر به نقل از رسانه‌های دولتی عربستان نوشته که حملات هوایی ائتلاف به کشته شدن ده‌ها تن از شورشیان یمنی از جمله دو فرمانده آنان انجامیده است.

بنا به اعلام شبکه تلویزیونی العربیه، هدف از این حملات شبانه وزارت کشور یمن در صنعا بود که در اختیار شورشیان است.

شورشیان حوثی کنترل صنعا پایتخت این کشور، بندر حدیده در غرب یمن و مناطق وسیعی از شمال را در اختیار دارند. در این شرایط ائتلاف بین‌المللی از پاییز گذشته بنادر تحت تسلط شورشیان را تحت محاصره شدید خود درآورده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ س.ن / ک.ر
XS
SM
MD
LG