لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

پنتاگون: سوء‌استفاده ایران از وضع یمن برای فعالیت‌های بدخواهانه


رابرت کارم (چپ)
رابرت کارم (چپ)

یک مقام پنتاگون‌، وزارت دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه، ۲۸ فروردین‌ماه، در جلسه یک کمیته سنا جمهوری اسلامی را به «سوء‌استفاده» از وضعیت کشور یمن برای «آزمایش فعالیت‌های بدخواهانه» خود متهم کرد.

به گفته رابرت کارم، معاون وزیر دفاع در امور امنیت بین‌الملل، ایران با سلاح دادن به مخالفان دولت رسمی یمن و استفاده از این کشور برای «آزمایش فعالیت‌های بدخواهانه خود» در واقع از وضع یمن سوء‌استفاده می‌کند.

بر اساس گزارشی که از گفته‌های این مقام عالی‌رتبه در وب‌سایت رسمی پنتاگون منتشر شده است، آقای کارم در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا حضور یافته است که برای بررسی خط مشی ایالات متحده در یمن تشکیل شده بود.

رابرت کارم در این جلسه تاکید کرده است که ناآرامی و جنگ داخلی در یمن که بیش از سه سال از عمر آن می‌گذرد «تهدیدی است برای امنیت منطقه و منافع امنیت ملی آمریکا».

یمن در سه سال گذشته عرصه جنگ بین ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان و شبه نظامیان شیعه حوثی و متحدانش بوده است.

کشورهای منطقه و غرب، ایران را به حمایت تسلیحاتی از شبه نظامیان حوثی متهم می‌کنند. این در حالی است که شبه نظامیان حوثی با رد این اتهام می‌گویند که بخشی از جریان انقلاب علیه فساد در یمن هستند.

کشورهای غربی همچنین ایران را متهم می‌کنند که با دخالت در امور داخلی کشورهای خاورمیانه باعث بی‌ثباتی در منطقه می‌شود و از تهران خواسته‌اند کمک تسلیحاتی به شبه نظامیان حوثی را متوقف کند.

در همین زمینه، سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در یمن اوایل فروردین‌ماه با متهم کردن تهران به حمایت از حملات موشکی حوثی‌ها به خاک پادشاهی سعودی، ایران را تهدید کرد که حمله موشکی حوثی‌ها را تلافی خواهد کرد.

کار‌شناسان سازمان ملل متحد که مسئول نظارت بر اجرای تحریم‌های یمن هستند، پیش از این اعلام کردند که موشک‌ها و جنگ‌افزارهای مورد استفاده حوثی‌ها منشأ ایرانی دارند.

این در حالی است که ایران اتهام حمایت تسلیحاتی از شبه نظامیان حوثی را رد می‌کند.

مقام بلندپایه پنتاگون در جلسه سنای آمریکا تاکید کرده است که یافتن راه حل سیاسی برای معضل یمن «بستر پر هرج و مرجی را از بین خواهد برد که ایران برای پیش‌برد برنامه بدخواهانه خود از آن استفاده می‌کند».

رابرت کارم، معاون جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، همچنین اولویت این وزارتخانه در یمن را «نبرد علیه القاعده شبه جزیره عربستان و داعش» در این کشور عنوان کرده است.

آقای کارم گفت: «ما در یمن به دولتی باثبات و فراگیر نیاز داریم تا هم امنیت مردم یمن را تامین کند و هم پناهگاه‌های تروریست‌ها... را در نهایت نابود کند.»

حوثی‌ها، گروه شیعه زیدی هم‌پیمان با جمهوری اسلامی، که مدعی نمایندگی ۳۵ درصد از جمعیت یمن هستند، پس از رخدادهای داخلی یمن در سال ۲۰۱۱ که به کنار زدن حکومت علی عبدالله صالح، رئیس‌ جمهوری وقت، منجر شد، بر بخش‌های مهمی از یمن از جمله استان صعده مسلط شدند، اما موفقیت مهم آنها در سپتامبر ۲۰۱۴ تسلط بر صنعا، پایتخت یمن، بود.

عربستان سعودی،‌ آمریکا و همچنین سازمان ملل دولت عبدربه منصور هادی را به رسمیت می‌شناسند.

بر اساس وب‌سایت رسمی پنتاگون،‌ رادیوفردا/ ف. دو. / پ.پ

XS
SM
MD
LG