لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

«میانجی‌گری» امارات و عربستان بین جدایی‌طلبان جنوب و دولت یمن


ورود جدایی‌طلبان جنوب یمن به یک پایگاه دولتی در عدن. ۱۰ بهمن ۱۳۹۶.
ورود جدایی‌طلبان جنوب یمن به یک پایگاه دولتی در عدن. ۱۰ بهمن ۱۳۹۶.

هیئت‌های سعودی و اماراتی روز پنجشنبه بین نیروهای دولتی یمن و جدایی‌طلبان جنوب این کشور رفت‌وآمد کرده‌اند و برای پایان بخشیدن به درگیری‌های چند روزه دو طرف در تلاشند.

امارات متحده عربی و عربستان سعودی، هر دو از دولت یمن خواسته‌اند تا به شکایت‌های جدایی‌طلبان توجه کند و از طرفین نیز خواسته‌اند تا از خود خویشتن‌داری نشان دهند.

جدایی‌طلبان جنوب یمن از روز یکشنبه حملات شدیدی را به مقرهای دولتی در شهر عدن در جنوب این کشور آغاز کرده‌اند که به محاصره کاخ ریاست‌جمهوری در این شهر نیز کشیده شده‌است.

از زمان گسترش جنگ در سال ۲۰۱۵ میلادی، حکومت یمن که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود، عدن را به عنوان پایتخت موقت کشور تعیین کرده‌است.

عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن، از سال ۲۰۱۵ به خاطر پیشروی شورشیان شیعه حوثی مورد حمایت ایران علیه نیروهای دولتی ناچار به فرار از کشور شده و از آن زمان در عربستان سعودی در تبعید به‌سر می‌برد.

عبدربه منصور هادی روز دوشنبه نهم بهمن،‌ از اقدامات جدید جدایی‌طلبان مورد حمایت امارات متحده عربی به عنوان «کودتا» علیه دولت خود یاد کرد.

هم‌اینک بیشتر ساختمان‌های دولتی در عدن به‌دست جدایی‌طلبان افتاده و احمد عبید بن دغر، نخست‌وزیر یمن، در کاخ موقت ریاست جمهوری در بندر عدن در محاصره جدایی‌طلبان قرار دارد.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی، دو شرکت‌کننده اصلی در ائتلافی نظامی هستند که برای پشتیبانی از هادی علیه حوثی‌ها تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیئت‌های عربستانی و اماراتی، روز پنجشنبه ۱۲ بهمن، اعلام کردند که با تمامی طرف‌های دخیل در درگیری‌های عدن دیدار کرده و لزوم برقراری آتش‌بس را به آنان گوشزد کرده‌اند.

به گزارش «دبلیو‌ای‌ام»، خبرگزاری رسمی امارات متحده، هیئت‌های این دو کشور خواستار آن شده‌اند که دو طرف درگیر تمرکز خود را دوباره به نبرد علیه حوثی‌ها متوجه کنند.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای نگه داشتن ائتلاف خود علیه شیعیان حوثی که کنترل پایتخت و بیشتر بخش‌های شمالی یمن در دست آنان است، با دشواری فزاینده روبرو بوده‌اند.

یمن جنوبی تا سال ۱۹۹۰ میلادی، یعنی پیش از یکپارچگی با یمن شمالی، کشوری مستقل بود. هم‌اینک بیشتر افراد مسلحی که در جبهه عبدربه منصور هادی می‌جنگند از نظامیان سابق یمن جنوبی و خواستار استقلال دوباره این منطقه هستند.

بسیاری از این افراد با تلاش و آموزش‌های امارات متحده عربی به شکل یگان‌های ویژه‌ای سازماندهی شده‌اند تا برای نبرد علیه القاعده در منطقه اعزام شوند.

این یگان‌ها روز چهارشنبه در سراسر عدن به خیابان‌ها آمدند و کنترل بسیاری از مناطق را به دست گرفتند که این امر باعث آرامش نسبی در این شهر نسبت به روزهای اخیر شده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، امارات متحده عربی روابط نزدیکی با هانی بن بریک، از رهبران گروه جدایی‌طلب موسوم به «شورای انتقالی جنوب» دارد. هانی بن بریک شخصی است که بسیاری از نیروهایی که کنترل عدن را در دست گرفته‌اند به او وفادارند.

بر پایه اعلام کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، از روز یکشنبه در درگیری‌های عدن دست‌کم ۳۸ نفر کشته و ۲۲۲ تن نیز زخمی شده‌اند.

آژانس سازمان ملل متحد برای امور انسان‌دوستانه، روز چهارشنبه گفت که در این روز در شهر عدن آرامشی نسبی برقرار بود اما تأکید کرد که راه ورود کشتی‌های امدادرسانی به این بندر همچنان بسته است.

به گفته سازمان ملل متحد، حتی پیش از درگیری‌های اخیر، یمن با جدی‌ترین بحران انسانی حال حاضر مواجه شده است و ۸٫۴ میلیون نفر از جمعیت ۲۲٫۲ میلیون نفری یمن در معرض خطرات ناشی از قحطی قرار دارند.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و خبرگزاری دولتی امارات. پ.پ/ب.ک

XS
SM
MD
LG