لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

جدایی‌طلبان جنوب یمن، کاخ ریاست‌جمهوری را «محاصره کردند»


خودروی نظامی جدایی‌طلبان جنوب یمن
خودروی نظامی جدایی‌طلبان جنوب یمن

خبرگزاری فرانسه از قول مقام‌های نظامی یمنی گزارش داد که جدایی‌طلبان جنوب یمن کاخ ریاست‌جمهوری این کشور در بندر عدن را به محاصره خود درآورده‌اند و برخی گزارش‌های دیگر نیز حاکی از تصرف این کاخ به‌دست جدایی‌طلبان است.

این خبرگزاری روز سه‌شنبه، دهم بهمن، به نقل از مقام‌های امنیتی یمنی نوشت: حال که درگیری‌های شدید جدایی‌طلبان با نیروهای دولتی به کاخ ریاست جمهوری کشیده شده، نخست‌وزیر یمن آماده فرار از کشور شده‌است.

احمد عبید بن دغر، نخست‌وزیر یمن، در روزهای اخیر از کشورهای عربی خواسته بود شهر عدن را از افتادن به‌دست جدایی‌طلبان جنوب نجات دهند.

از زمان گسترش جنگ در سال ۲۰۱۵ میلادی، حکومت یمن که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود، عدن را به عنوان پایتخت موقت کشور تعیین کرده‌است.

مقام‌های یمنی می‌گویند افراد مسلح وفادار به گروه جدایی‌طلب موسوم به «شورای انتقالی جنوب» روز سه‌شنبه نبرد را تا به دروازه‌های کاخ مَعاشیق پیش برده‌اند. این کاخ محل استقرار دولت یمن است که از سوی مجامع بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌هایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، می‌گویند که نخست‌وزیر دولت یمن قرار است این کشور را به سرعت ترک کند.

با وجود آنکه امارات متحده عربی از کشورهای عضو ائتلاف منطقه ای به رهبری عربستان سعودی، برای حمایت از دولت یمن علیه شورشیان شیعه حوثی است؛ خبرها حاکیست که جدایی‌طلبان درگیر با دولت یمن، از سوی ابوظبی پشتیبانی می‌شوند.

در مارس ۲۰۱۵ میلادی، عربستان سعودی و متحدان آن کشور، عملیات هوایی را علیه شیعیان حوثی در یمن آغاز کردند؛ حوثی‌ها که از حمایت ایران برخوردارند در آن زمان صنعا، پایتخت، و بخش بزرگی از یمن را تحت کنترل خود درآورده و در حال پیشروی به محل استقرار دولت در جنوب، یعنی در عدن، بودند.

در این میان، درگیری‌های جدید در جنوب یمن، شکاف بزرگی را در ائتلاف به رهبری عربستان سعودی که برای مقابله با حوثی‌ها تشکیل شده است، نمایان می‌کند.

عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن، که در عربستان سعودی به سر می‌برد، روز دوشنبه نهم بهمن،‌از اقدامات جدید جدایی‌طلبان مورد حمایت امارات متحده عربی به عنوان «کودتا» علیه دولت خود یاد کرد.

نبردها در بندر عدن از روز یکشنبه آغاز شد زیرا جدایی‌طلبان، به دولت ضرب‌الاجل داده بودند که تا روز یکشنبه انحلال خود را اعلام کند.

نبرد شدید دو روزه بین جدایی‌طلبان و نیروهای دولتی در عدن دست‌کم ۳۶ کشته و ۱۸۵ زخمی برجای گذاشته‌است.

در محله خور مَسکَر عدن، طرفین درگیر، با تانک و آتشبار سنگین به سوی هم شلیک کردند و مغازه‌ها و مدارس نیز در دو روز اخیر به خاطر درگیری‌ها تعطیل بوده‌اند.

در همین حال، از استان شَبوه در جنوب یمن خبر می‌رسد که روز سه‌شنبه یک انفجار انتحاری در این منطقه جان دست‌کم ۱۵ سرباز را گرفته‌است.

به گزارش خبرگزاری آلمان هدف این حمله، یک ایست‌بازرسی وفادار به دولت عبدربه منصور هادی بود و بر اثر این حمله پنج تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

درگیری‌های جدیدی بُعد تازه‌ای به جنگ داخلی یمن می‌افزاید؛ جنگی که تاکنون هزاران کشته به جا گذاشته و میلیون‌ها نفر را با گرسنگی روبه‌رو کرده‌است.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه ۹ بهمن دربارهٔ درگیری‌ها در عدن ابراز نگرانی کرد و از تمام طرف‌های درگیر خواست از خون‌ریزی بیشتر اجتناب کنند.

خبرگزاری فرانسه و منابع خبری/م.پ/ب.ک.
XS
SM
MD
LG