لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

در آستانه ضرب‌الاجل جدایی‌طلبان، دولت یمن تجمع در عدن را ممنوع کرد


جدایی‌طلبان جنوب، خواهان انحلال کابینه احمد بن دغر، نخست‌وزیر یمن هستند.
جدایی‌طلبان جنوب، خواهان انحلال کابینه احمد بن دغر، نخست‌وزیر یمن هستند.

روز شنبه در آستانه فرا رسیدن مهلتی که جدایی‌طلبان جنوب برای برکناری کابینه یمن تعیین کرده‌اند، دولت برگزاری تجمعات عمومی در شهر عدن را ممنوع کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از یک هفته پیش که «مجلس انتقالی جنوب» که نیروی جدایی‌طلب مورد حمایت امارات متحده عربی است، به عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور یمن فرصت داد تا کابینه فعلی به نخست‌وزیری احمد عبید بن دغر را برکنار کند، تنش در جنوب آن کشور افزایش یافته است.

مجلس انتقالی جنوب دولت احمد عبید بن دغر را متهم کرده که باعث گرسنگی مردم است و این کشور فقیر را به سوی قحطی کامل سوق می‌دهد.

به نوشته رویترز این بحران ممکن است فرصت خوبی را که پس از مرگ علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن، برای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی برای شکست دادن شورشیان حوثی فراهم شده بود، از بین ببرد.

روز شنبه اما وزیر کشور یمن در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری دولتی این کشور منتشر شد اعلام کرد «تصمیم گرفته شده که هر گونه تجمع، تحصن و یا راهپیمایی در شهر عدن ممنوع شود. این اقدامات علیه ثبات و آرامش تلقی خواهد شد». او افزود که ورود دسته‌های مسلح نیز به شهر عدن ممنوع است.

از زمان گسترش جنگ در سال ۲۰۱۵ حکومت یمن که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود عدن را به عنوان پایتخت موقت تعیین کرده است.

دفتر احمد عبید بن دغر، نخست‌وزیر، اعلام کرد او با هدف جلوگیری از برگزاری تظاهرات با فرماندهان ارشد ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در شهر عدن ملاقات کرده است.

دفتر نخست‌وزیری در بیانیه‌ای گفت «این جلسه مخالفت خود را با هرگونه دعوتی به هرج و مرج ، خشونت و بی‌نظمی در عدن اعلام کرد».

خبرگزاری رویترز به نقل از ساکنان عدن می‌نویسد که نیروهای امنیتی بیشتری در سطح شهر مشاهده نمی‌شود. در این شهر نیروهای ارتش وفادار به عبد ربه منصور هادی، نیروهای مجلس انتقالی جنوب و نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی مستقر هستند.

با این حال شاهدان عینی می‌گویند که نیروهای ارتش یمن در خیابان‌هایی که به کاخ ریاست جمهوری و محل کار دولت ختم می‌شوند، مستقر شده اند.

شاهدان عینی در عین حال می‌گویند هزاران نفر از ساکنان یمن جنوبی که در سال ۱۹۹۰ با یمن شمالی کشور یکپارچه فعلی را تشکیل دادند، به شهر عدن آمده‌اند تا در تجمعی که قرار است روز یکشنبه برگزار شود شرکت کنند.

جنگ در یمن از سال ۲۰۱۴ پس از تصرف صنعا پایتخت کشور توسط شورشیان حوثی آغاز شد، و پس از پیشروی شورشیان و تصرف بخش گسترده‌ای از خاک کشور از جمله بندر عدن، حکومت عبدربه منصور هادی به خارج گریخت.

پس از این حوادث ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از مارس ۲۰۱۵ به حمایت از نیروهای وفادار به حکومت وارد جنگ یمن شد. با این حال شورشیان حوثی هنوز هم بخش اعظم کشور از جمله شهر صنعا را در کنترل دارند.

مجلس انتقالی جنوب سال گذشته و با هدف تجزیه بخش جنوبی از شمال یمن تشکیل شده است. در گذشته نیروهای جنوب با حامیان عبدربه منصور هادی از جمله اعضای حزب اصلاح اسلامی بر سر کنترل نقاط مهم از جمله فرودگاه عدن و یا تأسیسات نفتی درگیر شده‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG