لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه متهم به دریافت غیرقانونی پول از لیبی شد


دسامبر ۲۰۰۷؛ قذافی و سارکوزی در کاخ الیزه
دسامبر ۲۰۰۷؛ قذافی و سارکوزی در کاخ الیزه

قضات فرانسه، نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری پیشین آن کشور، را رسما متهم به دریافت غیرقانونی پول برای مبارزات انتخاباتی، رشوه‌گیری و سوءاستفاده از اموال عمومی لیبی، در دوره حکومت دیکتاتور آن کشور، معمر قذافی، کرده‌اند.

اتهام‌های رسمی پس از بازداشت و سپس آزادی سارکوزی اعلام شده‌است.

نیکلا سرکوزی متهم است از معمر قذافی، دیکتاتور کشته‌شده لیبی، چمدان‌هایی پر از پول نقد برای تبلیغات انتخاباتی دریافت کرده است. او روز سه‌شنبه دستگیر شد و پس از ۱۵ ساعت بازجویی، اجازه یافت محل بازداشت را ترک کرده و صبح چهارشنبه، برای ادامه جلسه بازگردد.

او سپس در روز چهارشنبه آزاد شد و تا ساعاتی پیش نیز مشخص نبود آیا رسما متهم خواهد شد یا پرونده بسته شده‌است. سارکوزی می‌گوید هیچ عمل خلافی انجام نداده‌است.

او متهم به دریافت غیرقانون پول، آن‌هم دو برابر بیشتر از محدودیت آن زمان در مورد منابع مالی برای مبارزه‌های انتخاباتی شده‌است.

سارکوزی که اکنون ۶۳ سال دارد، از سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ میلادی رئیس‌جمهوری فرانسه بود.

علاوه بر اتهام‌های مربوط به فساد، رشوه‌گیری و دریاف پول از لیبی، فرانسه در دوره ریاست‌جمهوری سارکوزی، نقشی تعیین‌کننده در حمله به حکومت قذافی و رخدادهای پس از آن داشت.

نیکلا سارکوزی اندکی پس از پیروزی در انتخابات از قذافی دعوت کرده بود برای دیدار با او به پاریس سفر کند؛ دیداری که در کاخ الیزه انجام شد. اما چهار سال بعد، پاریس در کنار لندن، محور شکل‌گیری عملیات نظامی خارجی علیه قذافی را تشکیل داد. عملیاتی که آمریکا و کانادا نیز به آن پیوستند.

مداخله نظامی کشورهای غربی در لیبی به موجب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل، برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز آن کشور، صورت گرفت. دولت مرکزی لیبی به رهبری قذافی فروپاشید، اما از آن زمان به بعد این کشور به بحران، هرج‌ومرج و درگیری نیروهای رقیب، کشیده شد. گفته می‌شود لیبی به یکی از مراکز اصلی حضور گروه‌های افراطی، از جمله گروه «حکومت اسلامی» نیز تبدیل شده‌است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، دو سال پیش در مصاحبه‌ای با نشریه آتلانتیک، از سیاست‌های دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، و نیکلا سارکوزی، و آنچه تلویحا فقدان برنامه اروپا برای دوران پس از سرنگونی قذافی نامید، انتقاد کرده بود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، نشریه آتلانتیک، رادیو فردا|ت.ت|
XS
SM
MD
LG