لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۹

تصاویر ماهواره‌ای از گور دسته‌جمعی در اوکراین؛ روسیه خواستار برگزاری نشست شورای امنیت شد


یک شرکت خصوصی آمریکایی اعلام کرد که تصاویر ماهواره‌ای، گودالی به طول ۴۵ فوت (۱۳.۷ متر) در محوطه یک کلیسای اوکراینی را نشان می‌دهند، جایی که در پی عقب‌نشینی نیروهای روس از شهرک بوچا یک گور دسته‌جمعی کشف شد.

گزارشگران خبرگزاری رویترز که روز شنبه از شهرک بوچا بازدید کردند، اجساد متعددی را در خیابان‌های آن مشاهده کرده‌اند. یکی از گورهای دسته‌جمعی هنوز پوشیده نشده و دست‌ها و پاهای اجساد از میان خاک رس قابل مشاهده هستند.

اوکراین روز یکشنبه نیروهای روسیه را به ارتکاب «کشتار دسته‌جمعی» در شهرک بوچا، واقع در ۳۷ کیلومتری شمال غرب کی‌یف متهم کرد. روسیه اما چنین اتهامی را رد کرد و آن را «تحریک‌آمیز» خواند.

شرکت خصوصی مکسار که تصاویر ماهواره‌ای از اوکراین تهیه و منتشر می‌کند، گفت که نخستین نشانه‌های حفاری برای یک گور دسته جمعی در کلیسای سنت اندرو و سنت پیرووزانوهو روز ۱۰ مارس (۱۹ اسفند) دیده شده است.

این شرکت در ادامه اطلاعیه خود افزود: «کشفیات اخیر در روز ۳۱ مارس (۱۱ فروردین) محل این گور دسته جمعی به طول ۴۵ فوت در بخش جنوب غربی نزدیک به کلیسا را نشان می‌دهد.»

رویترز می‌نویسد که به‌طور مستقل نمی‌تواند این تصاویر را راستی‌آزمایی بکند و مشخص نیست تصاویر منتشرشده توسط مکسار از همان کلیسایی گرفته شده باشد که گزارشگران رویترز روز شنبه از آن بازدید کرده‌اند.

در این حال مسکو خواستار برگزاری نشستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی وقایع بوچا شد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز یکشنبه گفت: «فدراسیون روسیه خواستار برگزاری یک نشست در شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با تحریکات ارتش اوکراین و افراطیون در شهر بوچا شده است.»

وی افزود: «هدف "رژیم کی‌یف" برای ارتکاب جنایت بعدی خود، بر هم زدن مذاکرات صلح و تشدید خشونت‌هاست.»

کشف گورهای دسته‌جمعی در بوچا واکنش‌های جهانی را به دنبال داشته است و از جمله آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، آن را «شوکه‌کننده» خوانده و خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره آن شده است.

همچنین آلمان تاکید کرد که روسیه باید بهای جنایات جنگی خود را بپردازد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز گفت که از نظر دولت جو بایدن، نیروهای روسی مرتکب جنایات جنگی شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG