لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

عربستان دست‌کم سه فعال دیگر حقوق زنان را بازداشت کرد


عربستان سعودی در دور جدید برخورد با فعالان حقوق زنان دست‌کم سه نفر دیگر را بازداشت کرد، رخدادی که در آستانه لغو قانون ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور رخ داده است.

نهادهای مدافع حقوق بشر روز شنبه خبر بازداشت هفت فعال حقوق زنان در عربستان را رسانه‌ای کرده بودند که همگی آنها سال‌ها برای قانونی کردن رانندگی زنان و لغو نظام سرپرستی مردان بر زنان در این کشور تلاش کرده‌ بودند.

دولت عربستان به دنبال انتشار این خبر اعلام کرد که افراد بازداشت‌شده مظنون به برقراری ارتباط با نهادهای خارجی و دریافت پیشنهاد کمک مالی از «دشمنان خارجی» هستند. ریاض همچنین تاکید کرده بود که به شناسایی و بازداشت دیگر افرادی که مظنون به این ارتباط هستند ادامه خواهد داد.

در همین رابطه خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه اول خرداد به نقل از سازمان عفو بین‌الملل گزارش داد که شمار افراد بازداشت‌شده دست‌کم به ده نفر افزایش یافته که هفت نفر آنها زن هستند و دو نفر مرد و نفر دهم نیز هنوز شناسایی نشده است.

دیده‌بان حقوق بشر این آمار را تایید می‌کند، اما یک فعال حقوق بشر می‌گوید که در مجموع یازده نفر بازداشت شده‌اند که هفت نفر آنها زن هستند و چهار نفر هم مرد.

رویترز در گزارش خود اظهارات سماح حدید از مدیران بخش خاورمیانه عفو بین‌الملل را بازتاب داده که با ابراز نگرانی نسبت به ادامه بازداشت‌ها در عربستان از مقامات این کشور پادشاهی می‌خواهد که مکان نگهداری این فعالان و اتهامات آنها را اعلام کند.

تصمیم دولت عربستان سعودی برای لغو ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور اگرچه به عنوان شاهدی بر پیشرفت شرایط زنان در این کشور محافظه‌کار مسلمان تلقی شده، اما در عین حال با سرکوب مخالفان همراه شده است از جمله بازداشت‌هایی که اواخر تابستان گذشته رخ داد.

مضاوی الرشید استاد عربستانی مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن به رویترز می‌گوید: «این اقدامات در راستای خفه کردن هر گونه حرکت سیاسی در عربستان سعودی است... محمد بن سلمان [ولیعد پادشاهی عربستان] می‌خواهد همه موفقیت‌های اجتماعی را به اسم خود کند. او می‌خواهد به دنیا بگوید که او به زنان و همه شهروندان عربستان حقوق‌شان را اعطا کرده است».

محمد بن سلمان از متحدان غربی عربستان سعودی خواسته که از طرح‌های او برای انجام اصلاحات در کشورش حمایت کنند. وی در سفرهای اخیر خود به اروپا و آمریکا درباره پروژه‌های سرمایه‌گذاری به ارزش صدها میلیارد دلار گفت‌وگو کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا؛ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG