لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۴

ترامپ: عربستان متحد ما علیه تلاش‌های ایران برای کنترل خاورمیانه است‎


دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای با «فاکس» می‌گوید عربستان سعودی متحد آمریکا «علیه ایران، علیه موشک‌ها، و علیه تلاش‌های آن‌ها برای کنترل خاورمیانه» است. ترامپ در بخشی از این مصاحبه، به پرسش‌های مجری فاکس در مورد جریان ناپدیدشدن جمال خاشقجی پاسخ داده‌است.

آقای ترامپ ۲۴ مهر ماه در پاسخ به پرسش‌های تریش رگان، مجری شبکه فاکس، در مورد جریان ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان، گفته «اگر پادشاه و ولیعهد عربستان (در مورد آن‌چه گذشته) اطلاع داشتند، این بد است. اگر نمی‌دانستند چیزهای بدی ممکن است اتفاق بیافتد».

او سپس افزوده «عربستان سعودی متحد ما است. آن‌ها علیه ایران، علیه موشک‌ها، و علیه تلاش‌های آن‌ها (جمهوری اسلامی) برای کنترل خاورمیانه یک هم‌پیمان هستند... بنا بر این عربستان سعودی برای من متحد بسیار بزرگی بوده، آن‌ها سرمایه‌گذاری عظیمی کرده‌اند. آن‌ها در حال نبرد با ترور هستند».

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه اظهاراتش با اشاره به سفارش تسلیحاتی گسترده عربستان سعودی از ایالات متحده، و این‌که این سفارش بزرگ فرصت‌های شغلی زیادی در ایالات متحده ایجاد کرده می‌گوید «حالا آدم‌ها می‌گویند ما از تو می‌خواهیم این سفارش را لغو کنی. خوب آیا این به معنی آسیب زدن به کشور خودمان نیست؟ آن‌ها می‌گویند آمریکا به ما [جنگ‌افزار] نمی‌فروشد، پس ما از چین یا روسیه می‌خریم. البته کشورهای دیگری هم هستند». ترامپ تاکید کرده است: باید هوشیارانه عمل کنیم.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده پیشتر نیز سخنان مشابهی را در واکنش به اظهارات شماری از قانون‌گذاران و سیاستمداران کشورش مطرح کرده بود. او بیستم مهر ماه پس از طرح درخواست شماری از سناتورهای آمریکا برای تحقیقات در مورد خاشقجی تحت قوانینی که اجازه اعمال تحریم‌هایی را می‌دهد، گفته بود «من دوست ندارم جلوی ورود پولی عظیم که به کشورمان سرازیر می‌شود را بگیرم. آن‌ها ۱۱۰ میلیارد دلار خرج جنگ‌افزار می‌کنند».

البته رئیس‌جمهوری آمریکا گفته اگر مشخص شود که خاشقجی در کنسولگری به قتل رسیده است، عوامل این قتل را «مجازات سختی» خواهد کرد. با این حال او از این که رسانه‌ها، به گفته وی عربستان سعودی را در مفقود شدن جمال خاشقجی محکوم می‌کنند، انتقاد کرده است: «با ولیعهد عربستان سعودی [تلفنی] صحبت کردم. او به کلی داشتن هر گونه اطلاعی درباره آنچه در کنسولگریشان در ترکیه رخ داده را تکذیب می‌کند».

​خاشقجی، روزنامه‌نگار و نویسنده منتقد ولیعهد عربستان، نهم مهر ماه پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و مقام‌های ترکیه به خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها گفته‌اند مدارکی دال بر شکنجه، قتل و حتی تکه‌تکه کردن بدن او در کنسولگری دارند. باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفته است به باور او جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی به قتل رسیده و هیچ تردیدی وجود نداد که عربستان سعودی این قتل را انجام داده است.

لیندسی گراهام، دیگر سناتور جمهوریخواه، نیز روز سه‌شنبه، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، را به صدور دستور قتل خاشقجی متهم کرد و او را یک «ولیعهد خودسر» نامید که مناسبات ریاض و واشینگتن را به خطر می‌اندازد.

عربستان در حال حاضر همه‌چیز را رد می‌کند. مقام‌های عربستان هنوز تغییری در اظهارات اولیه خود مبنی بر این‌که خاشقجی اندکی پس از ورود به کنسولگری از آن خارج شد هم نداده‌اند.

فاکس، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG