لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۱

پیشنهاد ۳۳۲ میلیون دلاری باشگاه سعودی الهلال برای خرید کیلیان امباپه


کیلیان امباپه، فوتبالیست فرانسوی
کیلیان امباپه، فوتبالیست فرانسوی

باشگاه فوتبال سعودی الهلال که نتوانست لیونل مسی را جذب کند، روز دوشنبه دوم مرداد برای خرید کیلیان امباپه، مهاجم فرانسوی باشگاه پاری سن ژرمن، ۳۰۰ میلیون یورو (معادل ۳۳۲ میلیون دلار) پیشنهاد داد که در تاریخ معامله بازیکنان فوتبال رکورد جدیدی است.

باشگاه­‌های لیگ حرفه­‌ای فوتبال عربستان سعودی در ماه‌­های اخیر تعداد قابل توجهی از فوتبالیست­‌های صاحب‌نام باشگاه‌­های اروپایی از جمله کریستیانو رونالدو و کریم بنزما را خریداری کرده‌اند.

کارشناسان معتقدند که عربستان سعودی با تزریق پول فراوان به تمام باشگاه‌­های فوتبال این کشور تلاش می‌کند بهترین لیگ فوتبال حرفه‌­ای را در منطقه به‌وجود بیاورد.

باشگاه فرانسوی پاری سن ژرمن، روز دوشنبه دریافت این پیشنهاد را تایید کرد و گفت به کیلیان امباپه اجازه داده است به طور مستقیم با نمایندگان باشگاه الهلال مذاکره کند.

کیلیان امپابه، ۲۵ ساله، که در جام جهانی ۲۰۱۸ با تیم ملی فرانسه به قهرمانی رسید، پیشنهاد باشگاه پاری سن ژرمن برای تمدید یک ساله قراردادش را که در سال ۲۰۲۴ به پایان می‌رسد نپذیرفته است و مدیران باشگاه از چند هفته پیش اعلام کردند که در این صورت حاضر به ادامه همکاری با او نیستند.

به نظر می رسد که کیلیان امباپه قصد دارد در سال آینده و پایان قرارداد فعلی با پاری سن ژرمن به عنوان بازیکن آزاد به رئال مادرید بپیوندد.

او در ترکیب تیم پاری سن ژرمن که برای مسابقات دوستانه تابستانی به آسیای شرقی رفته است قرار ندارد و به نظر می‌رسد که اگر شرط تمدید یک ساله قراردادش را نپذیرد، پاری سن ژرمن او را در معاملات تابستانی بفروشد.

در صورت اجرای این معامله، کیلیان امباپه گران قیمت‌ترین فوتبالیست تاریخ خواهد شد. رکورد قبلی مبلغ ۲۶۲ میلیون دلار است که باشگاه پاری سن ژرمن در سال ۲۰۱۷ برای خرید نیمار، مهاجم برزیلی از بارسلونا پرداخت.

باشگاه­‌های فوتبال سعودی پس از کریستیانو رونالدو و کریم بنزما چندین بازیکن برجسته دیگر را که همگی پا به سن گذاشته‌اند، از باشگاه‌­های اروپایی خریده­‌اند. روبرتو فیرمینو، مهاجم برزیلی و ۳۲ ساله باشگاه لیورپول و کانته، بازیکن فرانسوی و ۳۲ ساله خط میانی باشگاه چلسی در هفته­‌های اخیر به ترتیب به باشگاه­‌های الاهلی و الاتحاد در لیگ سعودی پیوستند.

احتمال مهاجرت چندین فوتبالیست دیگر از باشگاه­‌های مطرح اروپایی به لیگ فوتبال عربستان سعودی در رسانه‌­های ورزشی گزارش شده است، از جمله ریاض محرز، بازیکن ۳۲ ساله الجزایری باشگاه منچسترسیتی و جوردن هندرسون، بازیکن ۳۳ خط میانی باشگاه لیورپول.

لیونل مسی، ستاره آرژانتینی پیشنهاد باشگاه «الهلال» را نپذیرفت و پس از پایان قرارداد دو ساله‌­اش با پاری سن ژرمن به باشگاه آمریکایی «اینتر میامی» پیوست. او در اولین بازی خود که با بازوبند کاپیتانی وارد زمین شد، با یک ضربه کاشته زیبا و خارق‌العاده تیم جدیدش را به پیروزی رساند.

پولی که حکومت عربستان سعودی به ورزش تزریق می‌کند سرسام‌آور است. پیشنهاد ۳۳۲ میلیون دلاری به کیلیان امباپه و یا قرارداد ۲۰۰ میلیون دلاری با کریستیانو رونالدو فقط نمونه‌هایی از این سرمایه‌گذاری است.

علاوه بر فوتبال، عربستان سعودی در سال ۲۰۲۱ برای راه‌­اندازی رقابت­‌های بین‌المللی گلف حرفه‌­ای و جذب تعداد کثیری از چهره‌­های سرشناس این ورزش، صدها میلیون و چه بسا میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

این سرمایه‌گذاری­ کلان بخشی از سیاست­‌های گسترده محمد بن سلمان، ولیعهد و حاکم واقعی عربستان سعودی با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور و ایجاد اشتغال برای نسل جوان است.

ولی منتقدان می‌گویند هدف اصلی آن تطهیر خشونت­‌طلبی حکومت عربستان سعودی است که علاوه بر دخالت نظامی در بحران­‌هایی نظیر یمن که به مرگ ده‌­ها هزار نفر منجر شده است، یکی از بالاترین آمارهای اعدام در جهان را دارد و مخالفان خود را در داخل و خارج از کشور به شدت سرکوب می‌کند و یا مثل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، او را در کنسولگری خود در یک کشور خارجی به قتل می‌رساند.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس؛ ش.ر/س.ن

XS
SM
MD
LG