لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۱

در میان اعتراض‌ها، کشتی عربستانی فرانسه را بدون بارگیری سلاح ترک کرد


کشتی عربستان بدون بارگیری تسلیحات، بندر «آور» فرانسه را ترک کرد.
کشتی عربستان بدون بارگیری تسلیحات، بندر «آور» فرانسه را ترک کرد.

گزارش‌ها حاکی است، یک کشتی عربستان که برای حمل تسلیحاتِ از پیش خریداری شده، به بندر «آور» فرانسه اعزام شده بود، در میان اعتراضات، بدون بارگیری هیچ سلاحی این کشور را ترک کرده است.

خبرگزاری رویترز جمعه ۲۰ اردیبهشت گزارش داد که کشتی عربستان بدون بارگیری تسلیحات، بندر آور را ترک کرد و به سمت اسپانیا حرکت کرد.

سازمان غیردولتی مبارزه علیه شکنجه موسوم به «آکات» پنج‌شنبه در واکنش به انتشار اخباری از ورود کشتی عربستان به بندر آور، از دادگاهی در پاریس درخواست کرده بود که «فورا و بصورت اضطراری» حکم به توقف بارگیری تسلیحات بدهد، چون این تسلیحات ممکن است در جنگ یمن مورد استفاده قرار گیرد.

این گزارش می‌افزاید دادگاه پاریس به شکایت سازمان آکات ترتیب اثر نداد، اما کشتی عربستان بدون حمل تسلیحات از بندر آور خارج شد.

رویترز می‌نویسد، عدم تحویل تسلیحات نظامی مایه شرمساری برای امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه می تواند باشد، چرا که حامی این معامله بود.

عربستان ائتلافی از کشورهای عربی را در جنگ با شورشیان حوثی یمن رهبری می‌کند، جنگی که طی چهار سال گذشته دهها هزار کشته بر جای گذاشته و مردم را با قحطی مواجه کرده است.

مکرون پنج‌شنبه با بالاگرفتن اعتراضات اعلام کرد عربستان که هم‌پیمان فرانسه در جنگ با تروریسم است، اطمینان داده است این تسلیحات علیه غیرنظامیان استفاده نخواهد شد.

یک مقام محلی حزب اوپوزیسیون «کمونیسم» در بندر لاور با تایید بار نشدن محموله‌های تسلیحاتی به کشتی عربستان، به رویترز گفت «این درسی برای دولت است تا دیگر با حرفهای تسکین‌دهنده درباره گرفتن تضمین سعی در رفع نگرانیها نکند. این شیوه‌ دیگر کاربرد ندارد».

رویترز می‌نویسد اتحادیه اروپا در فروش سلاح به عربستان دچار دودستگی شده است. بریتانیا و فرانسه موافق فروش سلاح هستند، اما آلمان مخالف آن است.

سایت تحلیلی «دیسکلوز» با استناد به اطلاعات نظامی درز شده گزارش داده است که این تسلیحات شامل اقلامی مانند تانک و سامانه‌های موشکی هدایت شونده با لیزر بوده است.

وزیر دفاع فرانسه نیز پنج‌شنبه قول داده بود این تسلیحات علیه غیرنظامیان استفاده نشود.

فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان نیز با جنجالهایی مواجه بوده است، اما دونالد‌ ترامپ رئیس جمهوری این کشور از فروش سلاح به دولت ریاض حمایت کرده است.

تازه‌ترین گزارش «مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم» موسوم به «سیپری» که اوایل اردیبهشت‌ماه منتشر شد، می‌گوید بالاترین هزینه‌های نظامی در سال ۲۰۱۸ به ترتیب به کشورهای آمریکا، چین، عربستان سعودی، هند و فرانسه تعلق داشت که به برآورد سیپری معادل ۶۰ درصد کل هزینه‌های نظامی جهان بود.

عربستان سال گذشته ۶۷.۶ میلیارد دلار هزینه‌های نظامی داشته است.

منابع: رویترز، سیپری، رادیو فردا. ف.ق
XS
SM
MD
LG