لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۷

ولیعهد عربستان، ایران را مسئول حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان دانست


حملات تازه به دو نفتکش، روز پنچ‌شنبه در دریای عمان رخ داد، یک ماه قبل نیز «خرابکاری‌هایی» در چهار نفتکش در بندر فجیره امارات رخ داده بود
حملات تازه به دو نفتکش، روز پنچ‌شنبه در دریای عمان رخ داد، یک ماه قبل نیز «خرابکاری‌هایی» در چهار نفتکش در بندر فجیره امارات رخ داده بود

ولیعهد عربستان با متهم‌کردن ایران به انجام حملات اخیر به نفتکش‌ها در دریای عمان، می‌گوید کشورش آماده‌است با «هر تهدیدی» مقابله کند. تهران اتهام‌ حمله به نفتکش‌ها را رد کرده‌است.

محمد بن‌سلمان، در مصاحبه‌ای که ۲۵ خرداد ماه در «الشرق‌ الاوسط» منتشر شده، گفته «حکومت ایران به نخست‌وزیر ژاپن که در حال دیدار از تهران بود بی‌احترامی کرد، در حالی‌که [شینزو آبه] آن‌جا بود در پاسخ به تلاش‌های او (برای کاستن از تنش‌ها) به دو نفتکش حمله کردند که یکی از آن‌ها ژاپنی بود».

محمد بن‌سلمان و پدرش، پادشاه عربستان؛ دسامبر ۲۰۱۸، دیدار شورای همکاری خلیج فارس
محمد بن‌سلمان و پدرش، پادشاه عربستان؛ دسامبر ۲۰۱۸، دیدار شورای همکاری خلیج فارس

ولیعهد عربستان در بخشی دیگر از مصاحبه‌اش می‌گوید «ما به دنبال جنگ نیستیم؛ اما برای مقابله با هر تهدیدی، علیه مردم، تمامیت ارضی و استقلال کشور و منافع حیاتی خود، تردیدی نشان نخواهیم داد».

او افزوده‌است که رخدادهای اخیر در منطقه و حملات به نفتکش‌ها نیاز به «موضع‌گیری قاطع» جامعه بین‌االمللی دارد.

مقام‌‌های جمهوری اسلامی خود حمله به نفتکش‌هایی که یکی از آن‌‌ها در مالکیت ژاپن است، درست در زمان دیدار شینزو آبه از تهران، را «مشکوک» و «بر خلاف جهت‌گیری‌ها و تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها» توصیف کرده‌اند.

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، با رد اتهام‌ها علیه تهران، گفته «به طور قطع همان کسانی که ایران را متهم می‌کنند، خود نقش اصلی را در ایجاد کردن این حوادث دارند».

حملات تازه به دو نفتکش، روز پنچ‌شنبه در دریای عمان رخ داد. در حالی‌که تنش‌ها بین تهران و واشینگتن شدت گرفته، ایالات متحده معافیت‌های خرید نفت ایران را تمدید نکرده تا فروش مهم‌ترین منبع درآمد تهران را «به صفر برساند»، مقام‌های جمهوری اسلامی تهدید کرده‌اند به قطع فروش نفت «واکنش نشان خواهند داد» و آمریکا ناوگروه و بمب‌افکن به منطقه فرستاده‌است.

ساعاتی پس از حملات روز پنج‌شنبه، وزیر خارجه ایالات متحده تهران را متهم به انجام آن‌ها کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز می‌گوید حملات کار ایران است.

دولت آمریکا ویدئویی نیز منتشر کرده و می‌گوید قایق گشتی سپاه پاسداران را نشان می‌دهد که به یکی از کشتی‌های آسیب‌دیده نزدیک شده و یک «مین عمل‌نکرده را از بدنه این نفتکش‌ جدا کرده‌است».

روز گذشته کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل، نیز گزارش داد نهادهای اطلاعاتی و امنیتی این کشور در ارزیابی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که «عامل حمله به دو کشتی در دریای عمان، سپاه پاسداران بوده است».

وزیر خارجه بریتانیا هم می‌گوید نتیجه ارزیابی‌های لندن این است «که مسئولیت این حملات، قریبِ به یقین، برعهده بخشی از دستگاه نظامی ایران است».

اما وزیر خارجه آلمان در واکنشی متفاوت از همتای بریتانیایی خود، گفته ویدئوی منتشر شده از سوی آمریکا، برای اثبات نقش جمهوری اسلامی در حمله به دو نفتکش در دریای عمان «کافی نیست».

مدیرعامل شرکت ژاپنی مالک کشتی «کوکو‌کا کاریجس» نیز ۲۴ خرداد ماه گفته بود در جریان حملات، دو «شی پرنده» به نفتکش این شرکت آسیب وارد کرده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز شنبه تاکید کرد او خواستار انجام تحقیقات مستقلی در مورد حملات است.

در همان روز احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، پس از دیدار با گوترش، اظهار کرد که گزارش‌های مختلفی در مورد رخدادها موجود است اما «دیر یا زود، همه‌چیز روشن خواهد شد».

به جز حملات روز پنج‌شنبه، یک ماه قبل نیز «خرابکاری‌هایی» در چهار نفتکش در بندر فجیره امارات رخ داد که خسارت‌هایی به شناورها وارد کرد اما به کسی آسیب نرساند. در آن زمان نیز امارات، عربستان و آمریکا انگشت اتهام را به سوی ایران گرفتند، اما تهران نقش داشتن در «خرابکاری‌ها» را رد کرد.

رویترز، خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری آلمان/ت
XS
SM
MD
LG