لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

دیپلمات‌های عربستان کار خود را در سوریه از سر می‌گیرند


دیدار وزرای خارجه عربستان سعودی و سوریه در جده (عکس از آرشیو)
دیدار وزرای خارجه عربستان سعودی و سوریه در جده (عکس از آرشیو)

دولت عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت اعلام کرد به دیپلمات‌های خود اجازه می‌دهد که کار خود را در دمشق، پایتخت سوریه، از سر بگیرند.

این تحول در حالی اتفاق می‌افتد که عربستان سعودی دیپلمات‌های خود را در طول جنگ داخلی سوریه، به مدت بیش از یک دهه از این کشور خارج کرده بود.

وزیر خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای که پایگاه خبری رسمی دولت این کشور در روز سه‌شنبه منتشر کرده، گفته است: «عربستان سعودی تصمیم گرفته که ماموریت دیپلماتیک خود را در سوریه از سر بگیرد.»

در این بیانیه که دو روز پس از پذیرفته شدن مجدد سوریه در اتحادیه عرب انتشار یافته، آمده است که پادشاهی عربستان سعودی خواهان «توسعه اقدام مشترک عربی» است.

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی چند هفته قبل برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، در دمشق با یکدیگر دیدار کردند.

اسد با شروع جنگ داخلی سوریه، از سوی کشورهای عربی منطقه خلیج فارس منزوی شده بود اما در هفته‌های گذشته بر اساس تصمیم دولت‌های عربستان سعودی و ایران (که متحد نزدیک دمشق به شمار می‌رود)، اقداماتی دیپلماتیک برای از سر گیری روابط منطقه‌ای با سوریه آغاز شده است.

در همین راستا، اتحادیه عرب روز یکشنبه بازگشت دولت سوریه را به این اتحادیه خوشامد گفت.

بیست و دو عضو این اتحادیه عضویت دولت سوریه را به‌دلیل سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیزی که در سال ۲۰۱۱ در این کشور آغاز شده بود و تبدیل آن به جنگی که بیش از نیم میلیون کشته به جای گذاشت، به حالت تعلیق درآورده بودند.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۲ با دولت اسد قطع رابطه کرده و ریاض از آن پس با پشتیبانی از شورشیان سوری، آشکارا خواهان خلع ید از اسد شده بود.

اسد ابراز امیدواری کرده است که عادی شدن روابط با دولت‌های ثروتمند منطقه خلیج فارس، پشتیبانی‌هایی اقتصادی را برای بازسازی سوریه به دنبال داشته باشد. این در حالی است که امکان کمک‌های گسترده‌تر بین‌المللی به این کشور هنوز مبهم باقی مانده، چرا که سازمان ملل هنوز به توافقی در مورد مسئله جنگ سوریه نرسیده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG