لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

پليس مهاجرت تايلند: دختر پناهجوی عربستانی راهی کانادا شد


رهف محمد القنون
رهف محمد القنون

رييس پليس مهاجرت تايلند روز جمعه گفته است، دختر جوان پناهجوی اهل عربستان سعودی که به تايلند گريخته و می گويد خانواده اش قصد کشتن او را دارد از کانادا پناهندگی دريافت کرده و روز جمعه به آن کشور می رود.

او به خبرگزاری رويترز گفت:«رهف محمد القنون ۱۸ ساله، جمعه شب با هواپيمای خطوط هوايی کره از بانکوک به سئول و از آنجا به کانادا پرواز خواهد کرد. کانادا تقاضای پناهندگی او را پذيرفته است.»

مقامات کانادايی روز جمعه نتوانستند خبر اعطای پناهندگی به خانم القنون را تاييد کنند. يک سخنگوی وزارت خارجه کانادا گفت:«در حال حاضر نکته جديدی برای گفتن نداريم.»

رهف محمد القنون روز شنبه وارد بانکوک شد. ابتدا به اجازه ورود به تايلند داده نشد ولی بعد از يک رويارويی ۴۸ ساعته و پر تنش در فرودگاه و محبوس کردن خود در اتاق هتلش به مدت چندين ساعت، بالاخره به او اجازه ورود داده شد و روند بررسی پناهندگی او توسط دفتر امور پناهجويی سازمان ملل متحد آغاز شد.

خانم القنون مدعی است که خانواده اش او را آزار داده اند و حاضر نشد با پدر و برادرش که برای بازگرداندن او به عربستان سعودی به بانکوک آمدند ديدار کند.

ماجرای خانم القنون باری ديگر قوانين و سنت های سختگيرانه عربستان سعودی از جمله مشروط بودن سفر زنان به اجازه قيم مرد را در مرکز توجه جامعه بين المللی قرار داده است. گروههای مدافع حقوق بشر می گويند اجرای اين قوانين باعث می شود که زنان و دختران به زندانی خانواده های آزاردهنده بدل شوند.

اين ماجرا در شرايطی خبرساز شده که حکومت عربستان سعودی به خاطر قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد در کنسولگری آن کشور در استانبول و خسارات و هزينه های انسانی جنگ يمن به شدت تحت فشار قرار گرفته است.

دولت استراليا نيز روز چهارشنبه اعلام کرد در حال بررسی احتمال پذيرش خانم القنون است.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG