لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

پادشاه عربستان دستور افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان را صادر کرد


ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی
ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی

ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی دستور افزایش حقوق کارمندان، نظامیان و بازنشستگان این کشور را برای جبران بخشی از افزایش قیمت سوخت و مالیات‌ها صادر کرد و همزمان به نظامیانی که در جنگ یمن دخالت دارند، «پاداش» داد؛ این افزایش حقوق برای یک سال است و «پاداش» نیز یک بار پرداخت می‌شود.

به گزارش رویترز، این دستورات برای کاهش اثرات ناشی از «اصلاحات اقتصادی» اخیر است؛ عربستان به تازگی بهای سوخت را تقریباً دو برابر و برای آب و برق و خدمات دیگر مالیات‌هایی برقرار کرد.

بر اساس دستور ملک سلمان در جمعه پانزدهم دی ماه، حقوق کارمندان عادی و نظامیان ماهیانه هزار ریال سعودی، معادل حدود ۲۷۵ دلار، به عنوان مابه تفاوت گرانی‌ها و نیازهای اساسی زندگی افزایش یافت؛ کارمندان دولت همزمان از یک «پاداش» سالیانه برخوردار می‌شوند.

طبق «فرمان ملوکانه»، بازنشستگان دولت نیز از اضافه حقوق بیشتری برای جبران مخارج زندگی، به میزان پنج هزار ریال سعودی در ماه برخوردار شده‌اند.

ملک سلمان همچنین مقرر کرد که «پاداش» نظامیان «مستقر در مرزهای جنوبی» پنج هزار ریال سعودی باشد.

منظور از «نظامیان مستقر در مرزهای جنوبی»، نیروهای نظامی سعودی دخیل در ائتلاف عربی در جنگ یمن است.

همچنین خانواده‌های زیر پوشش تأمین اجتماعی هر ماه پانصد ریال سعودی بیشتر دریافت می‌کنند؛ دانش‌آموزان دختر و پسر تا یک سال ده درصد بیش از گذشته کمک می‌گیرند؛ دولت مالیات خدمات پزشکی خصوصی و تحصیل غیرانتفاعی را پرداخت می‌کند و مالیات خرید خانه اول برای هر خانواده به این شرط که بهای خانه بیش از ۸۵۰ هزار ریال سعودی نباشد، از سوی دولت پرداخت می‌کند.

بر اساس بیانیه دربار سعودی در روز جمعه، تصمیم به پرداخت تسهیلات یاد شده که از اول سال تازه میلادی عملی می‌شود، نتیجه «تلاش» امیر محمد بن سلمان» ولیعهد است.

عربستان با هدف کاهش وابستگی حدوداً نود درصدی به فروش نفت، در دوره اخیر مالیات خدمات و کالا برقرار کرد و قیمت سوخت را افزایش داد؛ از ولیعهد به عنوان بانی این «اصلاحات اقتصادی» نام برده شده‌است.

نهادهای جهانی نیز از عربستان خواسته‌اند برای بهره‌مند شدن از ادامه همکاری این نهادها، منابع بودجه‌ای خود را غیر از نفت، متنوع کند.

رسانه‌های عربی، عمدتاً از مخالفان سعودی، در دوره اخیر گزارش دادند که افزایش قیمت سوخت و مالیات‌ها با ناخشنودی مردم این کشور روبرو شده و دربار سعودی را از اقدامات اعتراضی احتمالی شهروندان «نگران» کرده‌است.

در روزهای گذشته که ایران شاهد تظاهرات اعتراضی بود، برخی از رسانه‌های عربی منطقه مدعی شدند که عربستان نیز نگران تکرار این نوع تظاهرات در شهرهای خود در پی افزایش اخیر قیمت‌ها است.

برخی از سعودی‌ها در شبکه‌های اجتماعی، وضع اقتصادی خود را با رفاه نسبتاً زیاد ساکنان کشورهایی مانند امارات متحده عربی مقایسه کرده‌اند.

همزمان برخی از نیروهای مذهبی سعودی گفته بودند که بستن مالیات بر روی کالاها و خدمات تا پیش از این «حرام» بود.

اقدام دو ماه پیش عربستان در بازداشت ده‌ها تن از شاهزادگان و ثروتمندان کلان این کشور، از سوی برخی از مخالفان اینگونه تعبیر شد که عربستان برای افزایش درآمد و جبران هزینه‌های سنگین ناشی از دخالت در جنگ یمن، این شخصیت‌های بازداشتی را وادار به پرداخت بخشی از ثروتشان در برابر آزادی می‌کند.

عربستان اما تأکید دارد که این افراد در روندی عادلانه بازداشت شده و مظنون به ارتکاب به فساد بوده‌اند.

در همین حال، روزنامه سعودی «سبق» شنبه شانزدهم دی خبر داد، یازده شاهزاده این کشور که با تجمع در کاخ پادشاهی در ریاض به دستور اخیر دربار در لغو کمک مالی به آنها در پرداخت مالیات آب و برق کاخ‌هایشان اعتراض کرده و از دستور خروج از دربار سرپیچی کردند، توسط گارد پادشاهی بازداشت شده و باید محاکمه شوند.

XS
SM
MD
LG