لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

عربستان: جامعه بین‌المللی باید با نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران مقابله کند


فیصل بن فرحان
فیصل بن فرحان

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی روز سه‌شنبه ششم مهرماه ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا مسئولیت‌ خود را نسبت به نقض توافق هسته‌ای از سوی تهران بپذیرد.

وزیر خارجه عربستان که در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد، خواستار مقابله با اقدامات ایران در تشدید فعالیت‌های هسته‌ای در عرصه‌های فعالیت‌های پژوهش و توسعه شد و گفت، این فعالیت‌ها مغایر با ادعاهای تهران مبنی بر صلح‌‌آمیز بودن برنامه هسته‌ایش است.

فیصل بن فرحان تاکید کرد که عربستان از تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای در کوتاه و بلندمدت و همچنین اقدامات جهت ممانعت از دستیابی تهران به توانمندی و قابلیت تبدیل برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای به کاربرد نظامی حمایت می‌کند.

در همین زمینه، نخست‌وزیر اسرائیل هم روز گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل، ایران را متهم کرد که تمام «خط قرمزهای هسته‌ای» را زیر پا گذاشته است.

به گفته نفتالی بنت، برنامه هسته‌ای ایران ماهیت «نظامی» دارد و با هدف دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای است و در این مسیر، در حال رسیدن به نقطه بی‌بازگشت است.

نخست‌وزیر اسرائیل تصریح کرد که ایران ذیل «چتر هسته‌ای» به دنبال تسلط بر خاورمیانه است.

این در حالی است که مقام‌های ایران می‌گویند برنامه هسته‌ای این کشور کاملا صلح آمیز و هرگونه تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی را رد می‌کنند.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری جدید ایران، هم روز ۳۰ شهریور در سخنرانی مجازی برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل به «فتوای رهبر ایران» اشاره و تاکید کرده بود که ایران هرگز درصدد تولید سلاح کشتار همگانی نیست زیرا «حرام» است.

«محو» تسلیحات اتمی

وزیر خارجه عربستان همچنین در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت، صلح و امنیت بین المللی با داشتن سلاح های کشتار جمعی محقق نمی شود ، بلکه از طریق همکاری بین کشورها برای دستیابی به توسعه و پیشرفت حاصل می شود.

فیصل بن فرحان در ادامه اضافه کرد٬ به‌رغم اجماع بین‌المللی در خصوص خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی «اما متاسفانه اسرائیل همچنان با پیوستن به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و تحت نظارت قرار دادن تاسیسات کامل آن زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مخالفت می‌کند که این نقض قطعنامه‌ها و قوانین بین‌المللی است.»

او در ادامه گفت که عربستان از محو تمامی سلاح‌های هسته‌ای حمایت می‌کند.

با استفاده از رویترز و العربیه
XS
SM
MD
LG