لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۸

«ورود پادشاه عربستان»‌ به پرونده خاشقجی؛ فرستاده ویژه به استانبول «رفت»


ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی
ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی

پنج منبع مرتبط با خاندان سلطنتی سعودی می گویند بحران مربوط به ناپدید شدن جمال خاشقجی چنان تشدید شده که ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی ناگزیر به دخالت شده است.

خبرگزاری رویترز گزارش می دهد که ملک سلمان روز پنجشنبه گذشته برای حل این بحران شاهزاده خالد الفیصل مورد اعتمادترین مشاور خود را به استانبول فرستاد.

به گفته اين منابع رهبران جهان از عربستان سعودی می خواستند که در مورد این حادثه توضیح دهد و این نگرانی رو به افزایش بود که محمد بن سلمان ولیعهد آن کشور که پدرش بسیاری از اختیارات حکومت را به او تفویض کرده قادر به حل پیامدهای این بحران نیست.

پس از سفر شاهزاده خالد الفیصل به آنکارا دولت‌های ترکیه و عربستان سعودی توافق کردند که برای تحقیق در مورد ناپدید شدن جمال خاشقجی یک گروه کاری مشترک تشکیل دهند و ملک سلمان به دادستانی عربستان سعودی دستور داد که براساس یافته های این تحقیقات پرونده ای تشکیل دهد.

یک منبع سعودی که با حکومت آن کشور ارتباط دارد گفت:«انتخاب شاهزاده خالد الفیصل برای این ماموریت بسیار گویاست چون مشاور شخصی و دست راست ملک سلمان است و با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه نیز مناسبات خوبی دارد.»

یک تاجر سعودی ساکن خارج که با خانواده سلطنتی ارتباط نزدیکی دارد گفت از زمان دیدار شاهزاده خالد الفیصل با رییس جمهور ترکیه ملک سلمان شخصا دخالت کرده و این موضوع را مدیریت می کند.

مقامات عربستان سعودی حاضر نشدند به سئوالات خبرگزاری رویترز در مورد نقش مستقیم ملک سلمان در مهار این بحران پاسخ دهند.

جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی که ساکن آمریکا بود از روز دوم اکتبر و پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ناپدید شده است. مقامات دولت ترکیه می گویند او در کنسولگری به قتل رسید و جسد او را پس از قطعه قطعه کردن از ساختمان خارج کرده اند. عربستان سعودی این اتهامات را قویا تکذیب کرده است.

به گفته دو منبع مطلع، در آغاز ملک سلمان که از مدت ها پیش بخش زیادی از اداره امور کشور را به پسرش تفویض کرده شخصا در این ماجرا دخالتی نداشت. یکی از دلایل آن این بود که مشاوران محمد بن سلمان فقط اخبار رسانه های سعودی را در اختیار پادشاه قرار می دادند.

ولی به گفته منابع آشنا با خاندان سلطنتی این کار نتیجه نداد و پس از آنکه پرونده جمال خاشقجی به یک بحران بین المللی تبديل شد محمد بن سلمان مجبور شد ماجرا را برای پدرش توضیح بدهد و از او خواست که شخصا دخالت کند.

ملک سلمان از آغاز دوران پادشاهی در سال ۲۰۱۵ بخش زیادی از اختیارات خود را به پسرش تفویض کرد. ولی به گفته منابع مطلع از عملکرد خاندان سلطنتی دخالت مستقیم ملک سلمان در ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی نشان دهنده نگرانی ها و مخالفت برخی از اعضای خاندان سلطنتی با اختیارات وسیع ولیعهد در اداره امور کشور است.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی طی سالهای اخیر اصلاحات اقتصادی و اجتماعی مهمی را آغاز کرده ولی در عین حال بسیاری از اعضای خاندان سلطنتی را به حاشیه رانده و کنترل تمامی نهادهای اقتصادی و امنیتی مهم کشور را به دست گرفته است.

او همزمان با این اصلاحت سرکوب مخالفان و منتقدان را تشدید کرده، تعداد کثیری از شاهزادگان و تجار سعودی را به اتهام فساد مالی محاکمه کرده و کشور را در یک جنگ پر هزینه در یمن درگیر کرده است.

ناپدید شدن جمال خاشقجی به وجهه و اعتبار ولیعهد عربستان سعودی ضربه شدیدی زده و قابلیت او برای رهبری کشور در میان رهبران غربی و حتی صاحب امتیازان سعودی زیر سئوال رفته است.

با استفاده از گزارش رویترز، ش.ر
XS
SM
MD
LG